7 TAHUN : 257,411 ANAK LUAR NIKAH!


APA SUDAH JADI?

Di mana silapnya sehingga negara ini 'berjaya' menghasilkan suku juta anak luar nikah dalam tempoh 7 tahun? Adakah kempen pencegahan yang dijalankan selama ini telah gagal mendidik remaja kita menjauhi perbuatan zina?

Sebanyak 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan rupa-rupanya tanpa dicatatkan nama bapa dari tahun 2000 hingga Julai lalu.

Perkara itu didedahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan lisan R. Sivarasa (PKR-Subang) semasa sesi soal jawab Dewan Rakyat, semalam.

Menurutnya, data itu dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ekoran anak-anak yang dilahirkan itu tidak mempunyai sah taraf atau anak luar nikah.

"Pendaftar tidak boleh mencatat nama bapa pada sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf atau luar nikah kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa.

"Ini selaras dengan peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 229," katanya.

Tambah Syed Hamid, di bawah peruntukan Seksyen 28 Akta 299, pendaftar berhak untuk mendapatkan maklumat sebaik mungkin berkenaan ibu dan bapa yang sah bagi setiap kelahiran yang hendak didaftarkan.

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 comments:

  1. Salam,

    Fakta yang menakjubkan yang menunjukkan 'Dasar Kependudukan Negara' yang dihasratkan PM terdahulu semakin mencapai visinya...

    hancusssssssssssssssssss!!!!!

    thx!

    ReplyDelete
  2. apa plak hancus.... ok lah .... tu ...yang juara melayu... teruskan usaha katuk mengatuk sesama melayu...alah mana tau ada yang akan bermenantu anak haram...bila dia orang besar nanti ...ada melayu rupa mata sepet. . ada melayu rupa rambut kerinting halus... macam macam rupa lah...dah melayu suka bergaduh sesama sendiri...itu lah hasilnya ... nak heran aper. .

    ReplyDelete
  3. malaysia boleh.. ,melayu pun boleh....

    ReplyDelete
  4. cibai.. butuh... apa boleh boleh... tarak otak ka nak didik anak sendiri...mak bapak asik cari duit... kalo guru rotan buat kecoh... lepas anak rosak cakap orang lain... mangkuk hayun

    ReplyDelete
  5. Guru tidak ada hak untuk rotan.
    Ibu bapa adalah guru sejati.
    Kenapa nak rotan anak orang, kalau anak sendiri buat Jahat......
    Pukul lah anak sendiri...ajarlah anak sendiri..takut anak sendiri itu anak luar nikah??
    Guru jangan tersalah pukul.
    Walau jentik jangan sekali.
    kalau tersilap,buruk jadinya.
    Ajarlah anak sendiri.
    Itu lebih baik.
    Cukup sekadar nasihat...Jgn pukul.
    Kita tidak jujur pada diri sendiri..kalau kita pukul anak orang..anak sendiri bagai mana.????
    Jaga diri sendiri.....
    NASIHAT PERKARA YANG BENAR...
    By: me

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.