70 RIBU IBU TUNGGAL KELANTAN CARI JODOH


Kelantan mengalu-alukan sebarang cadangan dalam usaha merangka pendekatan membantu menjodohkan ibu tunggal yang begitu ramai di negeri itu, malah dianggarkan mencecah 70,000 orang bagi membolehkan mereka memulakan kehidupan baru.

Majoriti daripada mereka berusia dalam lingkungan 30-an hingga 60-an dan bersedia untuk kembali bertemu jodoh.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan, Wan Ubaidah Omar berkata, tugas sebagai ejen mencari jodoh itu diserahkan kepada Baitul Muslim yang digerakkan oleh badan bukan kerajaan.

"Sebelum ini, Baitul Muslim hanya berperanan membantu menjodohkan pasangan muda yang kurang berkemampuan, kini kita akan perluaskan peranan ini dengan membantu ibu-ibu tunggal pula,'' ujar beliau.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas penggulungannya semasa sesi perbahasan Bajet 2009 sidang dewan Undangan Negeri Kelantan di sini semalam.

Katanya, fokus turut diberikan kepada wanita yang tergolong dalam kemiskinan tegar tanpa mengira bilangan anak.

"Jumlah sebenar ibu tunggal mungkin mencecah 100,000 orang, ini mungkin satu angka yang tinggi berbanding negeri lain,'' katanya


Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

7 comments:

  1. Salam Aflah,

    Ia akan jadi lebih mudah sekiranya seluruh wanita yang sudah bersuami dan tidak bermadu menerima sebulat hati setekad rasa sekiranya suami mereka berhasrat untuk menolong ibu-ibu tungggal yang berkenaan..

    hehehe!

    thx!

    ReplyDelete
  2. Masalah Jed Yoong & Teresa pun belum selesai.

    rupanya ada lagi 70k

    ReplyDelete
  3. hmmm... aku prefer andalusia tapi yang ori... yang dah kena garpu taknaklah.. kalau ibu tunggal yang perangai baik ok gak ...tak der anak lagi bagus... tapi tengok perangai yang di tasik d taman hmmm letih.. belum nikah dah kena pegang di jantan tongkang pecah...si jantan cari lain...yang si minah kahwin jantan lain bagi kat laki dia dah sisa ....eee... kesian laki dia dapat second hand separuh ada plak tu dah kira scrap yard..mana masaalah sosial tak teruk... tengok lah dlm u tube pencegah maksiat. getik aku tengok...aku komen mesti ada kata aku nih teruk... terpulang lah

    tapi ada lagi dara suci dan ibu tunggal solehah... aku doakan mereka dapat suami soleh.....

    aku teringat kisah simbol simbol di langit pada tahun 80an ada simbol bayi, simbol perempuan simbol peta malaysia terbalik memang betul dah berlaku...heboh dalam akhbar pada pertengahan 80an... mungkin ada kata mengarut..terpulang. aku pun tak suruh percaya. tapi maksiat, masaalah sosial masyarakat, perpecahan orang melayu..ekonomi orang melayu merosot...sebab nya semua tu salah sendiri punca nya....

    ReplyDelete
  4. kepada sesiapa yang mahu berkenalan khusus kpd ibu2 tunggal sila contact saya orang perak..o142528009

    ReplyDelete
  5. satu usha yg amat baik serta dalu2kan..mudahan para wanita dapt berkasih sayang serta membantu sesaama mereka...dengan kata lain mencari jodoh buat suami mereka.satu sunnah agong di akhir zaman ini.

    ReplyDelete
  6. satu usha yg amat baik agar para wanita muslim dapat berkasihsayang sesama mereka dengan membantu sesama wanita muslim yg lain ...dengan mencari isteri untuk suami2 mereka agar andartu serta ibu tunggal ini mendapat perlindungan dari lelaki muslim yg baik /dari suami2 mereka satu sunnah agong yg dicipta Allah ..untuk menyelesaikan masalah di akhir zaman ini..marilah kita melindungi
    wanita2 muslim kita...mudahan kita dikasihi Allah.

    ReplyDelete
  7. Aslm..kenapa muka laman gelap sangat, saya tak tahu nak buat bagi cerah.
    Bagaimana dengan kontak cari jodoh ini, boleh nak masuk serta tak?
    Halaman begini sangat bagus untuk org seperti saya yg sedang mencari2 pasangan dan yg lbih bagus kalau mudah dapat.....! wassalam.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.