MELAYU BOLEH, BUDAK SEKOLAH BOLEH, APA LAGI BOLEH?


‘Melayu Boleh’ atau ‘budak sekolah’ adalah tag yang cukup popular bagi pelayar laman seks dari Malaysia. Gambar, klip video mahupun aksi seks ‘mereka’ boleh ditonton serta dimuat-turun ke telefon bimbit secara percuma. Kecanggihan teknologi komunikasi ternyata dimanfaatkan sepenuhnya oleh penagih seks maya ini.

Fenomena ini bukan perkara baru. Ianya mula dikesan sejak internet diperkenalkan di negara ini. Sebagai medium yang bebas dari tapisan, perbuatan menyebarkan gambar, cerita ataupun klip video tersebut sukar dibendung ataupun dibenteras. Malangnya, ramai di antara kita yang menganggap fenomena ini sebagai perilaku biasa yang tidak boleh dielakkan.

Memang benar, mustahil untuk kita menghalang semua bahan yang berkaitan pornografi di internet. Tetapi, adakah kita pernah berfikir sejenak mengenai kaedah serta langkah yang patut diambil oleh kita semua untuk menghalang gejala ini daripada terus berleluasa?

Hari ini, Harian Metro melaporkan kisah budak sekolah yang menjadi ‘bapa ayam’ dengan memperdagangkan budak-budak perempuan di sekolahnya. Bahkan, sudah saban hari media massa di negara ini melaporkan kisah-kisah remaja yang terlibat dengan amalan terkutuk ini. Nampaknya, segala peringatan yang diberi tidak langsung meninggalkan kesan kepada golongan ini.

Remaja adalah harapan agama, bangsa dan negara suatu hari nanti. Jika mereka tidak dilatih atau diajar tentang pendidikan agama dan seks, kita bimbang suatu hari nanti, kita akan melahirkan generasi yang sudah tidak takut dengan dosa ini. Adakah kita mahu dunia luar melabelkan amalan seks bebas di negara ini tiada bezanya dengan dunia Barat?

Profesor Madya Dr Mariani Md Nor dari Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), berkata :

"Remaja akil baligh cukup mudah naik nafsu syahwat terutama apabila melihat bahan lucah, mereka juga sudah tahu apa itu hubungan seks. Perubahan itu akan mencapai kemuncak jika wujud pergaulan tanpa batasan dan ketagihan seks.

"Banyak kes rogol bawah umur berlaku antara kenalan, rakan, pasangan kekasih disebabkan mereka tidak mempedulikan larangan agama dan undang-undang. Apa yang mereka fikirkan hanya untuk berseronok disebabkan wujudnya 'pencetus' iaitu bahan lucah.

“Aktiviti itu akan memberi kesan langsung kepada remaja yang masih bersekolah, mereka akan mengabaikan mata pelajaran, pencapaian akademik merosot, keruntuhan moral serta hubungan renggang dengan keluarga.”


Daripada para sarjana pening memikirkan kaedah untuk membenteras gejala ini, adalah lebih baik jika kita semua berusaha mempraktikkan kembali hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Bayangkan jika hukuman sebat atau rejam sampai mati ke atas pesalah zina dijalankan setiap minggu di hadapan orang awam. Tidak mustahil kes-kes sebegini dapat dikurangkan dari semasa ke semasa. Dalam masa yang sama, pendidikan seks hendaklah diajar di sekolah-sekolah mengikut kaedah yang diajar oleh Islam supaya pendidikan dan hukuman dapat membimbing mereka ke arah jalan yang diredhai oleh Allah SWT.

Insya’ Allah.




Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

6 comments:

  1. Salam...

    Aflah, letak tajuk ni watpe? Kang yang tak berniat nak tengok or usha line pun tergerak hati nak carik laman nih... naye...

    Itu sekadar pandangan saye... bukan cube berfikiran kolot, tapi...

    terpulang...yang penting niat tu betul serta cara perlaksanaannya selari...kan?

    Hmm...sume yang Aflah ulas dlm entri ni memang betul...

    p/s : manade cume pompuan yang mesej sis, ramai lelaki jugak ah... tak reti ayat-mengayat ni...
    AstaghfiruLlah... SETIA tu walau pahit awalnye, tapi MANIS akhirnye...

    ReplyDelete
  2. Salam..

    Saja letak tajuk ni. Biar depa insaf sikit.

    Setia pada siapa tu? Lain macam je bunyinya.. :-)

    ReplyDelete
  3. Salam...
    dengan kecanggihan teknologi dan 'ketamadunan' manusia yang semakin memuncak saya kira sukar untuk kita menyekat dari segi physical, setuju ngan kak, yang kita mampu buat adalah dengan didikan agama yang betul, InsyaAllah lama-kelamaan lembut jugak hati anak remaja kita... ;-)

    ReplyDelete
  4. salam,

    kepakaran serta kecangihan ilmu IT bukan untuk memusnahkan akhlak manusia

    ReplyDelete
  5. no comment le entry ni.gua pun bukannya baik sangat.heh

    ReplyDelete
  6. dia orang semua xfikir panjang sebelum buat benda bodoh.... xsayang masa depan betul....tah tape...

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.