MAHATHIR SUKAR MAAFKAN ANWAR | Malaysiakini


Tulisan terbaru Tun Dr Mahathir yang bertajuk “Snippets - Anwar” dalam blognya hari ini jelas menunjukkan yang Tun sukar memaafkan Anwar.

Tun menulis, “Ada yang berkata, yang lepas tu lepas lah. Sebagai muslim yang baik, kita kena memaafkan dan dimaafkan. Memang senang nak kata begitu jika ianya bukan melibatkan Anwar”

Tun menjelaskan bagaimana tindakan Anwar yang menyamannya sebanyak 100 juta dan berjaya menggugat kredibiliti Lingam yang bertindak sebagai peguamnya dalam kes tersebut.

Tun juga percaya Anwar terlibat dalam kes liwat dengan menyebut “ Rakyat menyalahkan saya kerana mengatakan Anwar terbabit dalam kes liwat, padahal kes liwat itu memang benar.”

Dalam perkembangan lain, Badan Pencegah Rasuah telah menyoal-siasat beliau selama 3 jam berhubung laporan Suruhanjaya Diraja yang menyebut berkemungkinan besar Tun Mahathir terlibat ataupun telah terlibat dalam kes mengaturkan hakim.

Tun ternyata kecewa dengan pertuduhan tersebut dan tidak menolak kemungkinan yang dirinya akan dihadapkan di mahkamah. Tun juga menganggap yang pertuduhan terhadap DS Najib sekarang adalah disebabkan oleh Anwar.
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

4 comments:

  1. Apasal situa ni nak cerita pasal maafkan anwar?? Apa salah anwar pada situa gila ni?? Yang pasti situa ni memang salah besar terhadap anwar dengan fitnah liwat yang dia reka dan yang pelik ramai jugak orang islam yang termakan dan percaya dengan situa gila ni. Yalah ramai yang jadi islam pak turut sekarang ni.

    Apa yang pasti anwar telah menang di dunia dan di akhirat. Di dunia dia didapati tak bersalah pasal kes liwat. Di akhirat nanti anwar akan dapat semua kebajikan yang telah situa gila lakukan kerana ini janji Allah SWT. Yang muflis habis nanti ialah situa gila apabila berhadapan dengan Allah SWT situa ni tak ada langsung pahala yang tinggal kerana semua anwar dah ambik. Padan muka situa ni masuk lah kau situa gila dalam neraka jahanam kerana itulah tempat yang sesuai bagi manusia seperti kamu. Amin

    ReplyDelete
  2. 10 years ago, ie from Apr-1998 until Sep-1998, then the Deputy Prime Minister and Finance Minister Anwar cooperated with Jewish faction to pull down the entire share prices of KLCI, across the entire board, using a technique known as relentless forced selling. In relentless forced selling, funds can do short selling in unlimited amount wthout any collaterals. So UMNO's related listed companies were all destroyed especially RENONG, INTRIA, UE(M), ... etc.

    http://carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=1553338&postcount=134

    ReplyDelete
  3. Saya cuma ingin berikan ulasan berkenaan komen yang berbunyi

    "Di akhirat nanti anwar akan dapat semua kebajikan yang telah situa gila lakukan kerana ini janji Allah SWT. Yang muflis habis nanti ialah situa gila apabila berhadapan dengan Allah SWT situa ni tak ada langsung pahala yang tinggal kerana semua anwar dah ambik"

    Komen saya ialah, sebagai umat Islam yang bertaqwa kepadaNya, kita wajib beriman bahawa bukan kuasa kita untuk menentukan keputusan Allah SWT di akhirat kelak. Malah, saudara yang menulis itu juga tidak tahu bagaimana nasib saudara di akhirat nanti. Ingatlah, bahawa tahap pengetahuan dan ilmu kita sangat terbatas. Hanya Allah SWT sahaja yang tahu siapa yang benar dan siapa yang salah.

    Berkenaan isu liwat Anwar, saya tidak mahu mengatakan yang Anwar bersalah atau Mahathir yang bersalah kerana sistem perundangan di negara ini tidak berlandaskan kepada syariat Allah SWT. Inilah masalahnya bila manusia menggunakan hukum yang dicipta oleh manusia dan bukannya menggunakan hukum yang dicipta oleh Allah SWT.

    ReplyDelete
  4. Sebenarnya saya bukan nak memandai atau mendahului hukuman Allah azawajallah. Mintak dilindungi oleh Allah swt dari perbuatan tersebut.

    Tetapi telah jelas dalam hukum islam mengenai bab fitnah yang menyatakan segala amalan orang menfitnah akan jatuh kepada orang yang difitnah. Hal ini telah diperjelaskan dengan bersandarkan hadis dan nas oleh ulama2 fikh dalam kitab2 terkenal seperti ihya ulumiddin. Kalau saudari kurang jelas rujuklah pada ustazah yang mengajar.

    Disini kita lihat betapa tegasnya hukum Allah swt berhubung dengan fitnah supaya dengan hukuman tersebut kita sebagai hambaNya yg beriman menjauhi perbuatan yang dilarang keras oleh Allah swt. Tetapi oleh kerana jahil akan hukum islam dan tak mahu belajar maka perbuatan tersebut dipandang sebagai perkara lumrah umat islam di negara ini. Maka hukum Allah swt yang memang jelas dan benar dipandang enteng. Alangkah bodoh dan rugi mereka2 ini.

    Memang benar Allah swt saja yang tahu siapa yang benar atau yang salah. Tetapi dengan hukum2 fikh yang dipelajari jelas menerangkan akan kesan dari perbuatan kita, samada berdosa atau tidak. Ini yang menjadikan landasan dan panduan kepada umat islam untuk melalui hidup di dunia ini yang penuh dengan tipu helah syaitan dan yang sejenis dengannya.

    Contohnya sifat2 orang munafik yang akhir2 ini banyak terdapat pada pemimpin2 BN. Begitu jelas diterangkan akan 3 sifat2 yang sekiranya ada pada seseorang itu maka ianya adalah tergolong didalam manusia munafik. Apa dia sifat2 tersebut? 1. Sekiranya ia berkata2 ia berbohong, 2. Diberikan amanah ia abuse, dan 3. Apabila berjanji tak dikotakan. Dan apa dia hukuman yang dijanjikan oleh Allah swt kepada manusia munafik? Neraka weil, iaitu neraka paling bawah sekali. Tak takut ke?? Ini adalah benar dan jelas bukan cakap2 kosong. Malah diterangkan dalam kitab2 suhur akan bentuk rupa azab di neraka paling bawah ini.

    Islam itu beramal dengan ilmu. Ada 3 cabang ilmu yang wajib diketahui oleh setiap orang yang mengaku dirinya islam iaitu tauhid/usul, fikh dan tasawuf. InsyaAllah dengan adanya kefahaman dan amalan berpandukan ilmu2 tersebut sudah memadai untuk menyelamatkan kita dari tercebur ke neraka jahanam Allah swt.

    Cabang ilmu tauhid dan fikh memang terbatas dan ada akhirnya. Ini merupakan fardu ain yang perlu dipelajari. Apa yang saya jelaskan berhubung dengan fitnah adalah sebahagian dari ilmu fikh yang mencakupi setiap aspek perundangan islam.

    Memang ilmu Allah swt itu teramat luas dan manusia tidak akan dapat mengetahui melainkan apa yang diizinkan oleh Allah swt kerana itu rahsia Dia. Sebenarnya sekiranya kita mampu menguasai ilmu yang telah diwujudkan didalam diri kita, sehingga mencapai tahap tertinggi iaitu ainul yakin, sudah barang pasti surga lah tempat kembalinya kita.

    Sebenarnya islam itu berasakan kepada ; meninggalkan yang ditegah dan melaksanakan yang disuruh.

    Bagi yang berilmu dan beramal atas ilmunya ianya teramat mudah. Tetapi yang banyak masalah ni ialah mereka yang beramal tanpa ilmu atau berilmu tetapi tidak diamalkan.


    Wabillahi-taufiq wal-hidayah

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.