SOALAN UNTUK GERAK


Memetik laporan MSTAR,

Gerakan Rakyat Anti Korupsi (Gerak) hari ini membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor dan meminta badan itu menyiasat kemungkinan wujud unsur rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam urusan pembelian lembu korban itu.

Pengerusinya, Mohd Nazree Mohd Yunus, antara lain mendakwa pembelian lembu-lembu korban yang diagihkan di Bandar Tun Razak menyebabkan aliran dana kerajaan Selangor keluar dari sempadan negeri tanpa mengikuti prosedur urusan kewangan yang betul.


Ada beberapa kemusykilan yang perlu Gerak jelaskan:

1) Kalau kerajaan Kelantan derma RM 1 juta pada mangsa banjir di Johor, adakah itu juga termasuk dalam kategori rasuah atau penyalahgunaan kuasa?

2) Kalau kerajaan Melaka derma RM 1 juta pada mangsa banjir di Kedah, adakah itu juga termasuk dalam kategori rasuah atau penyalahgunaan kuasa?

3) Kalau kerajaan Malaysia dermakan 100 ekor lembu untuk dikorbankan di Kemboja, adakah itu juga termasuk dalam kategori rasuah atau penyalahgunaan kuasa?

4) Kalau kerajaan Sabah derma RM 1 juta untuk Tabung Bantuan Gaza, adakah itu juga termasuk dalam kategori rasuah atau penyalahgunaan kuasa?

5) Pengerusi Gerak yang dulu tu siapa ek?

Nur Aflah: Kalau datang ke Melaka, jangan lupa naik kereta lembu!

TIPS:
1) Paparan semua blog lebih pantas, menarik dan selamat jika anda menggunakan pelayar FIREFOX!
2) Sertai peraduan mudah ini! Klik di sini untuk keterangan lanjut.
3) Dapatkan terus entri terbaru blog ini ke peti email anda. Klik je sini
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

8 comments:

  1. Tidak menjadi masalah kepada Kerajaan Selangor untuk memberikan derma kepada Korban Gaza maupun Korban Banjir dimana jua pun. Ia kan timbul masalah jika Selangor menderma kepada Bapa Menteri Besar atau ibunya atau keluarganya atau keluarga isterinya atau kampongnya saja, atau kawasan parlimennya saja. Orang akan tertanya-tanya. Sepertimana sikap rakyat kita kini yang suka sangat mengkritik, maka saya kira yang inipun mereka nak tahu juga.

    ReplyDelete
  2. he he Gerak. Kalau dia bergerak ke kiri, dia nampak kanan yang rasuah. Bila dia bergerak ke kanan, dia nampak kiri yang rasuah.

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Mantan Presiden GERAK dulunya kata PM semasa yang ada KORUPSI tetapi sekarang lain pula nadanya...pelik tetapi benar...kita tunggu bila agak Presiden semasa GERAK nak join Pak Lah dan UMNO lepas ni...hehehe!

    Gerak yang dulu punya kes pun tak dengar dah....tetiba sahaja nak tambah yang baru...presiden baru segan kat presiden lama kot???

    Kita bimbang juga, sebab kerajaan pakatan rakyat yang baru nak sampai setahun seolah-olah sudah memerintah lebih 40 tahun. Sepatutnya rakyat kena bagi mereka peluang dan masa untuk buktikan mereka mampu bukannya menekan mereka dengan pelbagai isu yang sengaja diretorikkan demi kepentingan politik sesetengah pihak sahaja yang suka menangguk di air yang keruh..

    Kita kena rasional...tak payah nak emosi sangat...

    thx!

    ReplyDelete
  4. sayang sekali.. saya pernah bertemu dengan nazree dan ezam pada tahun lepas. dia sebenarnya salah seorang kader Pas semasa belajar di UM namun akhirnya tertarik dengan perjuangan Dato' Norza dan seterusnya bersama dengan ezam.

    ReplyDelete
  5. Nampak sangat apa yang mereka lakukan bermotifkan politik. Jadi kuman di seberang laut pun, kalau betul ada, mereka lihat sebagai gajah!

    ReplyDelete
  6. Semalam chekdee lihat Khir toyo buat ulasan tentang MB selangor...siap disuruhnyer MB selangor letak jawatan....hmmmmm....bila terpandang jer wajah licin khir toyo....chekdee terasa loya...... bukan dibuat-buat.....dan dia sekarang..pandai jer nak cari salah MB...tapi masa dia jadi MB...dia buat apa?????..... Chekdee ingat lagi tahun hujung tahun 2007...bila nak renew lesen MPAJ.....tiba-tiba jer harga lesen tu naik....dari RM640 menjadi RM920..... dan kena letak wang deposit RM2000 lagi. Wah....bergitu tiba-tiba...terdesak benar khir toyo masa tu...... Dan bila PKR ambil aleh....tampa diminta...MPAJ telah memulangkan wang kenaikan itu RM920-RM640.......

    Khir...khir..... udah-udah lah tu..... orang ingat perbuatan kamu

    ReplyDelete
  7. nampak sangat GERAK macam ketandusan isu rasuah yang nak diketengahkan.Korban adalah ibadah takkanlah sumbernya datang dari duit yang tak sah.

    ReplyDelete
  8. salam,
    Kalau yang membicarakan soal korupsi itu mantan mufti perlis takpe la juga ini mantan MB selangor yg terkenal dengan anugerah penyapu tahunan...

    udahlah...ibnu toyo....sudaaaaaaaahla...

    Takkan orang jawa perangai macam ni kot??? saya yakin tidak...

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.