ZULKIFLI NORDIN : SAYA AHLI PAS?


Temubual ini disiarkan di portal The Nut Graph (TNG) yang telah diterjemahkan(secara lebih kurang) ke Bahasa Melayu. [Untuk temubual asal, sila klik di sini]

Khabar angin bertiup kencang menyatakan Zulkifli Nordin, anak kelahiran Kedah yang pernah belajar di New Zealand akan menyertai UMNO.

TNG : Sudah banyak kali saudara menjelaskan yang bantahan saudara terhadap forum terbuka yang dianjurkan oleh Majlis Peguam tempohari adalah atas kapasiti saudara sebagai exco Peguam Pembela Islam (PPI). Adakah saudara rasa, saudara tidak dapat mengetengahkan isu Islam melalui PKR?

Zulkifli: Ada 2 isu yang berasingan di sini. Pertama, isu Majlis Peguam – saya sudah menjelaskan sejak mula, pada hari forum itu berlangsung lagi yang saya mewakili PPI. Kenyataannya, saya sudah menjelaskan secara khusus yang kehadiran saya di sana bukan sebagai ahli parlimen PKR. Perkara ini sudahpun diberitahu kepada Anwar sendiri.

Bercakap tentang PKR– PKR adalah sebuah parti baru yang dinamik- iaitu memberikan ruang untuk berbincang biarpun terdapat perbezaan pendapat. Setakat ini, saya tidak menghadapi sebarang masalah berkenaan isu Islam yang cuba saya ketengahkan, samada dengan Anwar ataupun orang lain (dalam PKR). Jadi, saya tidak bersetuju kalau ada yang mengganggap PKR tidak membenarkan isu Islam dibangkitkan. PKR benarkan. Cuma yang mungkin menjadi pertikaian adalah cara isu ini diperjuangkan- mungkin ianya tidak selari dengan cara PKR. Khususnya yang melibatkan isu Islam dalam konteks perlembagaan negara.

TNG – Jika PKR mengambil tindakan displin ke atas saudara, apa yang saudara akan lakukan? Adakah saudara akan menyertai parti lain?

Zulkifli : PKR atau parti mana sekalipun, mempunyai hak untuk mengambil tindakan ke atas ahlinya. PKR ada hak untuk mengambil tindakan ke atas saya jika mereka rasa saya telah melanggar peraturan tertentu atau polisi tertentu, yang melibatkan parti. Dan, saya juga mempunyai hak untuk mempertahankan tindakan saya. Jadi semuanya bergantung atas asas apa alasan tindakan itu mahu dikenakan ke atas diri saya. Adakah kerana saya membangkitkan isu Islam ataupun kerana cara saya membangkitkan isu itu. Itu yang saya mahu tahu.

Buat masa ini, PKR memang mengambil berat tentang isu yang cuba diketengahkan oleh Majlis Peguam, dan bukannya sebab isu Islam yang saya perjuangkan. Jadi, saya rasa ok dengan alasan itu. Tetapi, jika mereka mahu menyentuh isu Islam, hak Islam atau mengambil tindakan tentang isu Islam lain yang lebih besar, kemudian kita kena berfikir semula dan mengeluarkan garis panduan serta agenda yang lebih jelas. Atas dasar Islam, di mana pendirian PKR? Kalau mereka mengambil tindakan ke atas saya kerana isu Islam yang saya perjuangkan, itu cerita lain.

TNG : Pada 26/10/2008, sewaktu ditemuramah oleh Mingguan Malaysia, saudara telah membangkitkan tentang Khalid Samad (PAS – Shah Alam) dan saudara berkata, Khalid sepatutnya menyokong saudara sebagai seorang Islam bila saudara membangkitkan isu itu. Adakah ini bermakna yang Pakatan Rakyat mempunyai pendapat yang berbeza tentang Islam, dan bagaimana isu ini dapat dibincangkan dalam pakatan pembangkang?

Zulkifli : Pertama, semua parti (dalam Pakatan Rakyat) harus menyatakan pendirian mereka tentang Islam. Ini belum lagi berlaku dalam PR. Kita mempunyai isu biasa di antara PAS, PKR dan DAP. Seperti, isu rasuah, hak asasi dan kita juga mempunyai musuh yang sama, iaitu Barisan Nasional. Tetapi, dalam isu Islam, kita tidak ada pendirian yang jelas daripada semua parti ini. Jadi saya fikir, setiap parti harus mengeluarkan pandangan masing-masing, dan kemudian kita duduk berbincang untuk mendapatkan kata sepakat.

Buat masa ini tidak ada perbincangan khusus. Yang ada cuma kenyataan bersama dari Pakatan Rakyat yang menghormati Islam dalam konteks perlembagaan. Kenyataan itu hanyalah pendirian umum. Tetapi, untuk isu khusus seperti yang dibangkitkan oleh Majlis Peguam, bagaimana cara kita menanganinya? Saya fikir, inilah masanya- sepertimana yang saya jelaskan pada Anwar dalam surat tunjuk sebab yang beliau minta, kita mesti ada agenda yang jelas tentang isu yang melibatkan kepentingan Islam. Jika tidak, ianya akan berterusan mendatangkan masalah.

TNG : Dalam temuramah bersama Mingguan, saudara berkata, Islam dahulu, yang lain kemudian. Jadi kenapa saudara tidak membuat pilihan untuk menyertai PAS? Kenapa masuk PKR dan bila saudara masuk PKR?

Zulkifli : Sebenarnya, saya ahli PAS.

TNG : Oh! Jadi saudara ahli PAS?

Zulkifli : Saya ahli PAS. Semasa pilihanraya umum, saya telah dipanggil untuk mengambil kerusi Kulim-Bandar Baru – itu kerusi PKR. Jadi, bila anda berada di kerusi itu, secara tidak rasmi, anda bersama PKR. Saya tidak kisah tentang perkara itu.

TNG : Jadi saudara ahli PAS yang menggunakan tiket PKR?

Zulkifli : Sebelum pilihanraya. Tetapi sekarang saya ahli PKR. Biarpun saya dicalonkan di bawah PKR, saya menjadi wakil PKR, atas persetujuan bersama antara PAS dan PKR.

TNG : Sekarang ini saudara adalah ahli untuk 2 parti – PAS dan PKR?

Zulkifli : Tidak, sekarang ni PKR

TNG : Jadi sebelum ini saudara bersama PAS. Berapa lama?

Zulkifli : Lama juga.

TNG : Sejak 1998-99?

Zulkifli : Tidak, lebih awal dari itu.

TNG : Jadi saudara adalah ahli PAS sehingga saudara mengambil keputusan bertanding di kerusi Kulim-Bandar Baru di bawah PKR. Selepas kemenangan Mac 2008, saudara menyertai PKR.

Zulkifli : Kenyataannya, semasa saya ditawarkan kerusi itu, saya ditanya samada mahu menyertai PKR, kami berbincang dan pada masa itu, saya mengambil keputusan untuk menjadi ahli PKR.

TNG : Ini soalan yang agak nakal. Saya harap saudara menjawabnya. Kenapa UMNO menarik balik petisyen pilihanraya ke atas saudara.

Zulkifli : Kenyataan sudah dibuat yang mereka menggugurkan petisyen itu kerana kepentingan negara. Anwar sendiri mempertikaikan kenapa mereka mahu mengadakan pilihanraya kecil. Selepas mereka kalah teruk di Permatang Pauh, saya tidak fikir mereka boleh berjaya. Jadi, saya fikir mereka mahu mengekalkan status quo yang mereka miliki. Saya cuma bernasib baik kerana berada di situ pada masa yang tepat. Itu sahaja. Tetapi, kami juga sudah bersedia untuk meneruskan kes itu. Kami mempunyai cukup bukti untuk melawan mereka. Ini mungkin kehendak Allah dan balasan yang diberikanNya kepada saya, saya tidak tahu (ketawa kecil).

UNTUK BAHAGIAN KEDUA, SILA KLIK DI SINI.


Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 comments:

  1. KALAU YB PAS, TIDAK PAYAH PAKAI TALI LEHER.ORANG ISLAM TIDAK PAYAH IKUT MAT SALLEH.PAKAI KOT BIASA SUDAHLAH ,HENDAK PAKAI SONGKOK (RASMI)ATAU TIDAK ,TAK MENGAPA.
    KETAYAP ITU SETARAF PAK LEBAI MASJID.

    SEMUTAR UNTUK AHLI-AHLI BIASA PAS KELANTAN.

    PAKAI KOT BERTALI LEHER MACAM PENJUAL OBAT.JUAL OBAT GATAL.
    PAKAI SMART TAPI TIPU ORG NAMPAK MACAM OK PULA.
    NEGARA KITA INI PANAS LAINLAH DINEGARA MAT SALLEH.
    KALAU DIA ORANG PAKAI SELIMUT PUTIH KITA IKUT PAKAI SAMA.
    NEGARA ARAB PAKAI PURDAH KITA JUGA ADA YANG PAKAI.MATA PUN TIDAK NAMPAK.KALAU TERPANDANG MCM TOYOL.

    Zulkifli Nordin ,JADI CALON BEBAS KAN BAGUS, BOLEH BUAT APA SAJA.MACAM IBRAHIM ALI.
    BERTANDING ATAS DAHAN PAS.
    IKUT LAH NASIHAT BOSS.KECUALI BOSS SUDAH MATI.DALAM POLITIK INI MESTI ADA PERANCANGAN.
    JANGAN JADI MACAM MAT SABU.
    KENA FITNAH.
    TAPI AWAK DI KIRA BAGUS SEDIKIT KALAU DIBANDING KES MAT SABU INI.

    ISU ISLAM BUAT MASA INI BIARKAN KERJAAN ATASI.(APA YANG SAYA NAMPAK)NANTI KENA FITNAH?

    PARTI PAS DAN PKR MUNGKIN SUDAH MENDUGA.

    MUNGKIN KURANG JELAS...........
    KEPADA KITA.
    Zulkifli Nordin SUDAH DRP TAUKE.
    TUNGGU DULU ...SABAR.WAK SABER,WAK BOLEH SABER.SABAR SAJA...........

    ReplyDelete
  2. isn't it bloody obvious that there are many munafik like him?

    hai....kononnya mempertahankan islam...

    everytime i hear people who say he 'represents islam', i will puke...

    ReplyDelete
  3. isn't it bloody obvious that there are many munafik like him?

    hai....kononnya mempertahankan islam...

    everytime i hear people who say he 'represents islam', i will puke...

    ReplyDelete
  4. tentang YB Kulim ni, dah letih nak dengar dia punya kelentong. saya dah komen dalam posting saya.

    Sila rujuk untuk kongsi bersama
    http://al-brangi.blogspot.com/2008/10/alahailantangnya-yb-zulkifli-noordin.html

    ReplyDelete
  5. Dulu Pas dan sekarang PKR. Kenapa? sebab dia dah jemu dengan pembohongan Pas.

    Tapi simpati juga sebab sanggup merengkok dalam ISA kerana membela Anwar. Pelik sedangkan dia berada dalam Pas.

    Geng katak melompat lah juga yer...

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.