JANGAN NAK BERLAGAK HERO


Amaran ini ditujukan kepada pemimpin UMNO oleh Tan Lian Hoe, Ketua Wanita Gerakan ketika ditemubual secara ekslusif oleh Sin Chew Daily. Beliau dipetik sebagai berkata :

“Pemimpin UMNO tidak sepatutnya memainkan sentimen perkauman dan berlagak seperti hero. Taktik itu sudah ketinggalan zaman. Kebanyakan orang Melayu sekarang mahu UMNO berhenti bercakap soal perkauman kerana mereka lebih pentingkan kemampuan pemimpin mereka dalam membangunkan negara ini, menambahbaik kualiti pendidikan, agar mereka dapat bersaing di pentas antarabangsa.”

“Generasi baru Melayu tidak lagi mahu pulang ke kampung untuk menjadi petani. Mereka lebih mementingkan kemajuan negara ini agar kehidupan mereka menjadi lebih stabil. Kenapa terdapat sebilangan orang Melayu, terutamanya yang professional tidak mahu menyokong UMNO? Mereka berbuat begitu kerana UMNO dilihat gagal membawa perubahan.”

“Kebanyakan pemimpin BN terutamanya UMNO tidak mahu mengambil iktibar kekalahan PRU 12 dan masih mengekalkan tabiat lama mereka. Mereka nampaknya berdegil dan keadaan ini menyukarkan kedudukan Gerakan. Parti komponen BN yang lain pun mahu melihat perubahan dalam UMNO untuk kita kukuhkan semula BN atau sekurang-kurangnya BN tidak lagi akan kalah teruk dalam pilihanraya akan datang.”

“Keadaan sekarang sudah berubah. Rakyat sudah bangun dan sekarang masa untuk generasi ‘muda’. Kalau 2004, ibubapa mempengaruhi undi anak mereka tapi 2008, anak pula yang mengajar ibubapa mereka untuk mengundi siapa. Rakyat tidak mahu mengundi BN pada 2008 bukan kerana mereka suka Pakatan Rakyat, tapi kerana mereka tidak suka dengan kerajaan sekarang.”

“Kenyataannya, Pakatan Rakyat tidak banyak beza dengan Barisan Nasional. Pada peringkat ini, kita sudah dapat melihat ketidakmampuan mereka menangani beberapa isu.”

“Kalau Gerakan meninggalkan BN, kami tidak akan menyertai Pakatan Rakyat.”
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

12 comments:

  1. memang tak sedar diri diorang ni. tak ambil iktibar langsung.
    biar la diorang dengan dunia diorang tu. aku do'akan diorang dicucuri rahmat untuk kembali ke jalan yang benar.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    1. Tepat sekali saranan Ms Tan. Rakyat Malaysia khususnya orang-orang Melayu terutamanya golongan muda professional melihat pendekatan "perkauman" yang dimainkan bukan sahaja oleh UMNO, tetapi parti-parti lain sebagai langkah kolot.

    2. Golongan professional Melayu lebih mementingkan prestasi, kemajuan, keamanan dan kejujuran di dalam sesebuah kepimpinan.

    ReplyDelete
  3. SALAM:-
    TENGOK ORANG CINA TETAP TIDAK AKAN BASUH BERAK.
    KAU SEDARLAH DIMANA ORANG MELAYU.
    SELAGI ORANG MELAYU SUKA BALIK KG.SELAGI ITU ORANG MELAYU TIDAK BERSATU HATI,DITAMAN SENDIRIPUN TIDAK KENALI SATU SAMA LAIN.UMNO PUN DIA BENCI PKR LAGILAH.SURUH DIA ORG PULANG KE NAGARA ASAL SAHAJA.
    ORG CINA SEMBAH TOK PEKONG PERANGAI
    SAMA DENGAN TOKNYA JUGA.
    DIA HENTAM MELAYU TU....
    DALAM UMNO ADA PROFESSIONAL MELAYU
    DALAM PKR PUN SAMA.-Ketidakmampuan mereka -RUJUK KPD(MELAYU).
    SEDAR LAH
    SEDARLAH
    MELAYU.
    CINA SEDANG KUTUK MELAYU.

    “Kalau Gerakan meninggalkan BN, kami tidak akan menyertai Pakatan Rakyat.”
    APA ERTI PERKATAAN INI??????

    ReplyDelete
  4. Chekdee orang berniaga kecil-kecilan...... pelanggan chekdee hampir 99% melayu ..... cina tak akan datang ketempat perniagaan melayu ...tapi orang melayu pulak selalu jer tak yakin dengan bangsa sendiri..... mereka ni lebih yakin g keperniagaan cina.....

    Sebenarnyer...sikap perkauman ini.... melayu lebih toleransi.... tapi cina...hmmm....sangat perkauman..... dia akan hormat melayu kalau melayu boleh kasi keuntungan kepada dia..... tapi kalau tak ....mereka pandang melayu sangat rendah martabatnyer....

    Orang melayu pulak...asyik nak bergaduh dan nak subsidi..... kitalah yang merendahkan martabat diri dan bangsa.....

    Bangkitlah orang melayu..... majukan diri tanpa subsidi agar kita lebih maju berdikari.

    Jika kita kuat dengan pegangan kepada agama islam..... berusahalah//bekerjalah seolah-oleh kita akan hidup selamanyer dan beribadah dan beramallah...seakan-akan kita akan mati esoknyer.

    ReplyDelete
  5. Salam dihulur, tangan berjabat...

    Nak jadi hero, pegi la Jalan Ampas sana! Eh eh, dah tutup. maaf ye.

    Nak jadi hero kena ade heroinnya. Itu klu nak berlakon bangsawan la kan. drama dan teater pun bole...

    Jadila nak jadi ape pun. Klu betul permulaannya, insya Allah baikla hujungnya.

    maknanya, klu mulanya dengan cara tak elok, cara tak baik, cara tak senonoh..... makanya, bagi yang terlibat tu.... TUNNNNGGGGGUUUU LA!

    ReplyDelete
  6. untuk debat panas kapitalisme lwn sosialisme sila lawat blog student ukm kat:

    http://diskopi.wordpress.com

    ermmm...tak sumernyer ada debat. citer yang rilek-rilek pon ader gak. lawat dan komen. kalo suker kasi tahu member-member lain. timer kaseh.

    biar poyo jangan paip!

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Sebenarnya Gerakan pun sebuah parti perkauman (perkauman Cina). Jadi dua kali lima sahaja dengan DAP, UMNO, MCA dan MIC.

    Setiap parti politik di negara ini memang perlu menjaga dan memperjuangkan kepentingan kaum masing-masing. Kalau tidak, apakah fungsi parti tersebut?

    ReplyDelete
  8. Salam,

    sudi mampir ke laman baru saya dan
    Mohon pautan blog saya Puan Nuraflah...

    http://cabai-padi.blogspot.com/

    Latest post on title :

    "Bila Mufti 'Diterajang' Keluar!!!"

    tq!

    cabaipadi

    ReplyDelete
  9. Salam semua...

    Apa yang Chekdee beritahu tu memang benar. Sukar untuk kita menghilangkan sifat perkauman secara mutlak.

    Yang penting, kita mesti terus menyampaikan buah fikiran dan dorongan agar semua kaum dapat bersatu tanpa mengira agama, keturunan mahupun kedudukan.

    ReplyDelete
  10. padan muka semua melayu tak kira parti mana...semua nyer tolol...cina gerakan tu main reversed psikologi...dalam nih pun tengok lah sama jer...yang profesional pun nama jer...baik lah jadi mat kilang tau beza skit...pirah korang berkatuk lah terusan...he he aku pun suka tengok.

    ReplyDelete
  11. Hello Tan Lian Hoe....Lu dengar baik baik. Sekarang parti Gerakan sudah mahu mampus. Orang Cina sudah sokong DAP.
    Lu punya parti mau masuk Pakatan Rakyat..LKS dan LGE tarak kasi sebab bikin suey saja.

    ReplyDelete
  12. Rakyat bukan tak tahu yang mana pendekatan perkauman atau sebaliknya. Mereka dah boleh berfikir dengan baik.Cuma pemimpin yang masih syok sendiri. Perjuangan sebenar yang berpendekatan rakyat sepatutnya tidak ditimbulkan kaum ini kaum itu.Sekolah Cina tu perjuangan rakyatkah?

    Awangsoh.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.