KENAPA UMAR LUCUT JAWATAN KHALID?


Khalid al-Walid, siapa yang tidak kenal?

Jeneral tentera Islam yang sangat digeruni dan disegani musuh-musuh Islam ketika itu. Beliau sangat mahir dengan strategi peperangan. Andai dia memimpin tentera Islam, dengan izin Allah, kemenangan pasti berpihak pada mereka.

Dalam satu peperangan pada zaman Saidina Umar Al-Khattab dilantik menjadi khalifah, perkara pertama yang dilakukan oleh Saidina Umar Al-Khattab ketika peperangan tersebut ialah melucutkan jawatan Khalid Al-Walid.

Khalid Al-Walid hanya tersenyum, terus menanggalkan serban yang melambangkan Jeneral Islam dan menyerahkannya pada Abu Ubaidah. Ahli tentera muslim yang lain seakan tidak berpuas hati dengan keputusan Umar.

"Siapa Umar untuk melanggar keputusan Rasullah SAW dengan melucutkan jawatan Khalid Al-Walid? Siapa Umar untuk melucutkan jawatan jeneral Khalid walau dalam pemerintahan Abu Bakar? Siapa dia?" kata ahli tentera Muslim yang tidak berpuas hati.

Khalid Al-Walid masih tersenyum.

"Apakah ada beza aku jeneral dengan aku tentera biasa? Bukankah pedang aku ini masih boleh membunuh musuh kuffar? Sekiranya kalian beriman dengan Allah, maka patuhilah arahan pemimpin." tenang sahaja beliau menjawab.

Mendengar kata-kata Khalid Al-Walid, tentera Islam mendiamkan diri. Tapi hati masih penuh dengan rasa kurang berpuas hati.

Lantaran ketidakpuasan hati, perkara tersebut telah menimbulkan fitnah di kalangan umat Islam.

Saidina Umar hanya buat tidak tahu pada awalnya. Tapi apabila fitnah semakin panas, dia pun berkata,

"Aku melucutkan jawatan Khalid Al-Walid kerana aku khuatir kamu akan berlaku syirik."

"Kenapa pula kami boleh berlaku syirik jika dipimpin Khalid al-Walid?"

Lantas jawab Saidina Umar, "Kerana aku takut kalian mengatakan kemenangan tentera Islam adalah kerana pimpinannya, bukan kerana bantuan Allah."

Sumber: Ummu Yazid


Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments:

  1. aku tak pernah tau pasal kisah ini.
    terima kasih!
    =)

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.