KEPUTUSAN TIDAK RASMI: BN DILAPOR MENDAHULUI


Setakat tengahari tadi, 42% pengundi sudah menunaikan tanggungjawab mereka.

Menurut beberapa laporan portal berita internet, kebanyakan yang mengundi pada sebelah pagi tadi terdiri daripada warga emas.

Manakala pengundi muda masih belum kelihatan di pusat-pusat mengundi.

Berdasarkan laporan dari Malaysiakini pada jam 2 petang tadi, ketua puteri UMNO Terengganu, Nordiana Shafie mengesahkan calon BN sedang mendahului di beberapa buah kawasan pengundian dijalankan.

Manakala Suara Keadilan melaporkan kebimbangan Tian Chua yang juga Ketua Penerangan Keadilan mengenai tindakan SPR yang menjangkakan 90% pengundi akan keluar pada mengundi pada hari ini.

“Bagaimana SPR boleh menyasarkan 90% sedangkan pada jam 12 tengahari hanya 42% sahaja yang keluar mengundi. Biasanya, pada setiap pilihanraya, jumlah yang keluar mengundi pada sebelah pagi adalah lebih ramai berbanding sebelah petang,”

“Jadi atas dasar apa beliau membuat jangkaan ini? Kita ragu ada motif tertentu dalam kenyataan SPR ini,” kata Tian Chua kepada Suara Keadilan.

Manakala Harakah Daily pula melaporkan sebaliknya. PAS dilaporkan sedang mendahului dan sasaran peratusan keluar mengundi yang tinggi itu lebih diperlukan oleh Umno daripada PAS.

Seorang petugas Pakatan Rakyat dilaporkan berkata, Umno mahu peratusan keluar mengundi lebih dari 85 peratus bagi mempertahankan kerusi ini. Kalau tidak sampai ke jumlah itu, peluang Umno menjadi sukar.

Malaysian Insider pula memberitahu, suara rasmi daripada PAS menyebut, peratusan yang akan keluar mengundi pada hari ini tidak mampu mencecah 85% sepertimana yang diharapkan oleh SPR.

Setakat jam 3 petang tadi, belum ada lagi laporan yang berani menyatakan pihak mana yang bakal menang dalam pilihanraya kecil hari ini.

Apapun, keputusan rasmi bagi kerusi P36 ini dijangka akan keluar seawal jam 10.30 malam ini.



LAGI VIDEO TERKINI: KLIK DI SINI

KEPUTUSAN PRU KE 12

Jumlah Pengundi: 80,325
Peratusan Kaum: M: 88.14% C: 10.94% I: 0.65% L: 0.27%
1. Datuk Razali Ismail (BN) (32,562)
2. Maimun Yusuf (Bebas) (685)
3. Mohamad Sabu (Pas) (31,934)
Majoriti: 628
Jumlah undi: 66,112
Peratus mengundi: 82.31%
Undi rosak: 931

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!


Dapatkan terus entri terbaru blog ini ke peti email anda! KLIK JE SINI!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.