IN MALAYSIA, BAILOUTS ARE OLD HAT


If there's any consolation for enduring the post-Mahathir era hangover, it is that bailouts seem to be a thing of the past. Or are they?

The looming bankruptcy of America's Big Three car makers is a reminder of a time when Malaysia was littered with mega projects that bled red ink and cronyism begat bailout after bailout amid the Asian financial crisis.

Even national car maker Proton Bhd is in much better shape today than, say, three years ago when Datuk Syed Zainal Abidin Tahir first took over. It has slowly but steadily improved — albeit helped by burdensome tariffs slapped on other makes — and is producing cars that Malaysians don't actually mind buying.

Malaysia Airlines too has cut the fat and turned around, despite the difficult operating conditions brought on by the high fuel prices earlier this year.

So it's comforting to have to think quite hard to identify a likely candidate for a bailout today.

It's not to say that Malaysian companies are not struggling with large debt burdens, or suffering from sliding revenues. Air Asia, for instance, has debts of more than RM5 billion, which is four times more than its cash and deposits.

It's not to say government business or hard-to-get licences have not been awarded to favoured firms or businessmen.

It's just that the country's top leaders do not have that rock-hard determination to have their own way that former Prime Minister Tun Mahathir Mohamad did.

Due to his decisions to save his pet projects from the impact of the Asian financial crisis, most of the companies bailed out 10 years ago are now safe in the care of government investment arm Khazanah, chief among them are what used to be Tan Sri Halim Saad's Renong-UEM group and its crown jewel the North-South Expressway toll concession.

Of course, Khazanah has made its own investments, such as the one in wafer-maker Silterra Malaysia Sdn Bhd, which lost RM2.5 billion between 2005 and 2007.

Other projects have been nationalised, such as the greater Klang Valley transport system, which includes the Light Rail Transit system. And, oh, Petronas's shipping arm MISC Bhd bought vessels from Mirzan Mahathir's Konsortium Perkapalan, which was then floundering under RM1.5 billion in debt.

Of course, it would have been preferable to have just let debt-laden, lumbering uncompetitive companies fail, but it's not really the Mahathir way.

Perhaps that's why he has demanded that the policies of Prime Minister Datuk Seri Abdullah Badawi end with his exit in March. And through his blog chedet.com, he has been advocating the return to his mega-project ways, to keep the economy afloat in the approaching storm triggered by the global financial crisis. He is still trying to get his own way even now.

Fiscal spending in a bad slowdown or recession is always welcome. Unfortunately for Malaysians, much of the wealth that could have financed such spending has been either frittered away or tied up in the bailouts of the past.

So while his words are music to the ears of those who would keep Umno's system of patronage, the rest of the country hopes Khazanah doesn't one day need to be bailed out.

Source : Malaysian Insider

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!


Dapatkan terus entri terbaru blog ini ke peti email anda! KLIK JE SINI!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 comments:

  1. menarik artikal ini tetapi.... sebagai individu yang pernah bekerja dalam salah satu sykt yang di sebut. dan di sebut juga nama nama sykt lain sebagai gagal.. kegagalan di sini bukan kerana matlamat penubuhan sykt2 tersebut gagal tetapi peluang yang di beri tak dilaksanakan dengan betul... konsep dan matlamat penubuhan adalah bersifat strategik jangka panjang...banyak manfaat di perolehi ... peluang pekerjaan, technology transfer, industri hiliran yang berkaitan. mantan PM terdahulu melihat sampai bila kita perlu menjadi pengeluar komoditi... setidak tidak nya penoreh getah tak kan wariskan pekerjaan pada anaknya sebagai penoreh getah ...si anak boleh menjadi teknologis dalam industri getah. atau terlibat dalam industri pengeluaran bahan berunsur getah.

    Mantan pm memulakan apa apa agenda ekonomi nya dengan niat dalam 20 hingga 30 tahun lagi apa yang di gerakkan nya akan di kembang kemudian hari ....tetapi peluang yang ada atau potensi untuk di kembangkan tak di sambut...atau peluang yang di beri di tangani dengan tidak bijaksana...akhirnya semua projek tersebut di label mega dari sudut pandangan orang politik. sepatutnya kita lebih positif dan bersatu tenaga , fikiran untuk melihat apa yang di rancang menjadi kenyataan. kita selalu war war kan ingin bersifat global...to be competitive in world market...tetapi domestic mind ....yang di budayakan dengan menyalah itu ini...sampai bila pun kita tak kemana....apabila "kita" di sebutkan bermakna "orang melayu...."

    proton:- matlamat penubuhan untuk mengubah dasar dari sektor pemasangan kepada sektor pengeluaran from assembler to manufacturer...untuk mengubah cara pemikiran masyarakat dari tau buat dan terima bulat bulat kepada membuat sesuatu dari konsep pembangunan prodak..(product development and manufacturing )sampai manufacturing dengan berfikir memegang.merasai.mengeatahui segala aspek..berfikir dan dapat membeza dari aktiviti ekonomi menguna tangan atau hanya menerima dan pasang tetapi tak tau apa itu teknologi pembuatan, teknologi bahan, manufacturing proses sampai membina teknologi perkilangan berat...kalau dulu malaysia mengimpotkenderaan ....mula cbu kmudian ckd...tetapi sebagai assembler sahaja apa yang di manfaat negara dan rakyat . pelabur datang jual...bagi kerja tapi tiada tiada develop ekonomi setempat...pelbur datang bukak kilang...10 tahun mereka dah ammortized kos...lepas tu angkat bungkus tiada apa yang di tinggalkan di negara ini...lihat saja industri elektronik dan pengeluaran barangan elektrik apa dah jadi kini....dulu kita pengeluar terbesar barangan elektrik spt aircond ....kini boleh di katakan majoriti pengeluar barangan lektonik dan elektrikal tersebut beralih ke vietnm dan cina. at last kita yang memulakannya pada 1974 kini we gained nothing... hanya non skilled and labour intensived oriented...non competitived ....jln short cut bawa masuk pendatang...lagi skali we r on the losing end..timbul masaalah lain ...sosial problem...pengaliran wang keluar.

    orang melayu juga tak mengambil peluang melainkan rakyat malaysia bukan melayu dan pendatang.

    proton boleh diktakan pemangkin kepada banyak sektor baru, muncul...kalau dulu industri kenderaan hanya di peringkat pemasangan bukan sebagai pengeluar..supporting industri tidak berkembang klau ada pun terhad..visi mantan terdahulu beliau ingin merubah keadaan lanskap ekonomi negara....impak proton cukup besar. muncul syarikat syarikat tempatan dalam bidang pengeluaran teknologi berasas getah,plastik,logam....kepakaran dalam RND di bawa masuk dengan banyak..kalau dulu pengeluar hanya membawa masuk technical drawing dan mould dan casting dari jepun atau korea dan terus buat di sini atau mengimpot komponen dalam ckd...kini tidak lagi...teknologi acuan dan die kita sendiri merekabentuk kita sendiri develop dari konsep prodak,perancangan pengeluaran hingga strategi pemasaran....guna tenaga profesional meningkat dan di perlukan bidang bidang khusus dulu tak ada kini muncul jurutera industri lebih specialised dari jurutera mekanikal...jurutera teknologi kimia... jurutera elektronik, jurutera bahan, jurutera ujian pemanduan dan rekabentuk, die n mould designer and engineer di perlukan. jurutera quality control bukan lagi hanya bertugas mengikut specification apa dokumen yang di bawa masuk...tetapi standard sendiri di gunakan...kaedah drawing control dalam rnd..ramai anak anak tempatan manfaat terutama anak melayu..di rnd. di proton perodua,inokom, ramai jurutera dan designer di lahirkan. chasis engineer,power train engineer , testing n homologation engineer, trim part n plastic designer di lahirkan ini tak termasuk mereka yang bertugas di vendor vendor berasas plastik,logam, kaca ....banyak manfaat yang di beri. masaalah nya kita tak nak ambil tahu...dan hanya menilai projek tersebut dari sudut politik...dan kita menilai mereka yang mencetusnya dari sudut politik, kegagalan bukan di sebabkan tindakan seseorang ...kegagalan di sebabkan tanggung jawab yang di pegang ramai tak di laksanakan sebaik mungkin. impak kemajuan dari sudut ekonomi besar dan kita sepatutnya perlu realistik dan objektif dalam menilai sesuatu.

    tiada salah pada projek tersebut. jika kebaikan dan manfaat di kecapi oleh kita sebagai rakyat dan pengguna.termasuk juga lain lain projek yand di sebut oleh penulis asal.

    lebuhraya...matlamat nya untuk mempercepat pergerakan dan perhubungan ekonomi dari sudut jaluran geografi pntai barat dan pantai timur.... pengankutan komersial melancar pergerakan ekonomi negara...sebagai infrastruktur utama akan memudah semua sektor... bagi pernah melalui autobhan di german, rangkaian hiway di britain..jepun...banyak manfaat yang di nikmati dari sudut ekonomi ... perjalanan nya cepat...

    tuanpuan persoalan..adakah kita masih nak gunakn jln raya stateroad warisan british...untuk bergerak...sesiapa pernah melalui jalan lama kl bentong, raub pada 70an dan awal 80an pasti mengeluh melalui celah celah bukit..kini laluan baru bentong raub kuala lipis, mudah dan selamat. begitu juga laluan lama yang hanya selorong pada awal 80an ke utara dan selatan berapa banyak masa terbuang ,....masaalah nya kita sentiasa memperleceh sesuatu usaha...komen bukan secara objektif tapi sabjektif dan bersifat politik.


    permasalahan yang berlaku bukan kerana projek atau apa yang dilakukan itu gagal tetapi....amanah... kecekapan ..visi...misi asal tak di laksanakan. bukan kerana projek itu mega....mega dari teknikal ....tetapi impaknya besar kepada ekonomi...mungkin generasi ke empat dan kelima akan lebih menghargai apa warisan di tinggalkan. 100 tahun lagi. tetapi jika generasi sekarang asyik berkatuk katuk isu babi. isu calun..isu isu polemik kedai kopi tetapi tiada resolusi atau diri hanya sebagai penonton bukan sebagai pemain..sampai bila pun takkan kemana. sekadar nak jadi pengguna bukan saudagar terutama orang melayu... seratus tahun lagi nak melihat golongan menengah melayu atau millionair melayu bertambah tak usah impikan..bagi generasi usia 25 - 30 tahun hari ini...jika statik dan ambil peluang dan salah perhitungan ...dan menukar sikap lebih dinamik dan positif menangani isu...insyaalah generasi ketiga dan keempat melayu akan datang lebih baik lagi....50 tahun pemerintah yang ada sebenarnya takada cacat cela...bnyak dasar yang lalu baik dn terbukti...cuma yang selalu berkata gagal adalah kerana mereka ini golongan penonton yang suka kondem , pasif fikiran, kondem ikut mulut sahaja ..tidak terlibat secara langsung...asyik nak menadah tangan sahaja atau golongan puak yang melihat politik ini satu cara untuk kenyang sendiri tapi tak dapat apa apa sebelum ini...kecewa lalu agenda rakyat di slogankan..

    .....kepincangan yang sedia ada kerana mereka meraka yang di amanahkan tak mememgang amanah tersebut...peranan bijak pandai agama juga di perlukan....tapi kita lihat banyak bab membangun masyarakat dan ilmu ilmu fardhu kifayah dari al quran dn hadis jarang di kupaskan secara umum di masjid masjid surau..terlalu umum..golongan tua dan pencen saja hadir dalam pengajian.. kalau lah permasalahan bersifat ekonomi dan sosial di bincang dengan ikhlas dan tiada campur aduk politik ...minda kita lebih banyak terbuka...isu kesihatan dalam islam..isu riba dan perniagaan...motivasi ekonomi dan kepenggunaan dalam islam . isu membangun dlm ekonomi jika ada penyampai yang bagus dan dapat di sampai pada semua....dan menarik minat pendengar pasti masyarakat islam dan melayu lebih dinamis dan kritis dalam pemikiran.

    jdi jika di lihat kembali pada perkara berkaitan bail out atau tiada isu. yang perlu di jadikan isu atau di tangani ialah, sikap,bab amanah, cara pemikiran...hala tuju...dinamism masyarakat...itu yang perlu di sentuh. dan apa yang di sentuh perlu bersifat membangun...dan positif. kerugian hanya pada pada kita kerana memperlekeh usaha lalu tanpa menilai secara objektif yang rugi orang islam dan orang melayu .....yang ketinggalan dan di tertawakan adalah kita...mereka di luar senyum ketawa atas kebodohan dan sifat permusuhan sesama sendiri.

    apa yang disentuh hanya kesedaran untuk melihat kitamaju...tiada sebarang niat untuk menafi atau merendahkan sesiapa...dan apa yang di nyatakan jika ada tersalah maksud .kemaafan di pohon pada semua.

    salam pada semua dan semoga aidil adha menjadi ikhtibar pada kita.

    ReplyDelete
  2. Salam Pn Aflah...

    Komentar Anonymous Says : November 21, 2008 10:24 AM ,adalah antara yang terbaik sepanjang saya mengikuti perkembangan blog-blog.Bukan keran ianya ada unsur2 menyokong kerajaan tetapi pada 'kekuatan' frasa-frasa yg mengenepikan pegagangan poltik tetapi melihat peri pentingnya orang Melayu membina jati diri,berwawasan,bertindak dengan ilmu dan amal ke arah pembestarian genarasi melayu baru yang akan bergelar 'saudagar' bukan pengguna biasa..Tahniah sdr...

    saya mengambil contoh pembinaan PUTRAJAYA dan LAPANGAN TERBANG KLIA-polimik pembinaan agak 'dahsyat' tapi akhirnnya ia kekal dan terus diperakuai sumbangan besarnya kepada Negara dan Rakyat..

    Begitu juga degan pembinaan Lapangan Terbang Sultan Mahmud di Terengganu-pasti ianya akan berfungsi sbg pemangkin kepada perkembangan ekonomi.Org Kelantan naik kapal terbang terus ke Mekah atau Jeddah di sana...

    Gara-gara politiklah yang menyebabkan projek gas terbesar yg akan menjadikan Kelantan sbg Hub dan pengeluar terbatal.Hanya kerana tempat pendaratan "Bachok atau Pengkalan Kubor" projek yang sepatutnya akan menjanakan ekonomi Kelantan ke satu tahap yg tinggi di sia-siakan begitu sahaja.Kenapa orang Politik begitu 'keras kepala'
    lantas rela bertindak walhal tindakan tersebut akan merugikan rakyat dan bangsa.

    Begitu juga dgn PROTON..saya percaya semua masih ingat bagaimana usaha itu diperlekeh malah pernah dikatakan negara akan bangkrap kerannya.Malah celaan semakin hebat bila proton mula mengalami kerugiaan awal 90-an.

    Namun bila Proton mula 'memecut' dan kembali bersaing malah mengusai pasaran dalam kelasnya,suara-suara tersebut tidak pula mengucapkan tahniah malah mungkin tidak menghargainya.

    Semasa menghadapi masalah yang diperlukan oleh PROTON ialah cadangan untuk keluar dari masalah bukan cadangan untuk MENJUALNYA...

    Lalu cadangan untuk menggantikan PERDANA dgn lain-lain model adakah cadangan untuk terus membangunkan PROTON atau terus menutupnya...

    Jika kos penyelanggaran jadi isunya..sepatutnya dibuat statistik yg lengkap dan kira bezanya.

    Kalau adapun,fikirla kesan pada ekonomi negara. Bila kita menggunakannya sebenarnya kita mempromosikan.Jika kita menukarkan,sebenarnya kita yang memulakan sentimen ketidakpercayaan 'orang lain.'

    Jika tiada...keputusan tersebut bukan atas kepentingan rakyat tapi lebih pada kepuasaan diri..

    Kesimpulannya, sebarang perbincangan tentang apa2 projek yang diusahakan oleh kerajaan perlulah didasarkan kepada konteks kepentingan rakyat secara keseluruhan..tolaklah kepentingan peribadi dan parti.Jika ada kebenaran sama ada dipihak kerajaan
    ataupun pembangkang,kedua-duanya perlu mengakui,menyokong dan sama-sama berganding bahu melaksanakan.

    Secara jujurnya, kalau kita merasakan kita amat menyanyangi negara ini,orang lainpun mempunyai kecintaan yang sama.

    Kalau kita bertekad untuk membawa negara ini ke puncak kejayaan, percayalah semua pihak juga bermatlamat sedemikian....

    Akhirnya saya kembali merinduai seorang pemimpin yang berfikiran 2 atau 3 generasi akan datang...

    apa yang disentuh hanya kesedaran untuk melihat kita maju...tiada sebarang niat untuk menafi atau merendahkan sesiapa...dan apa yang di nyatakan jika ada tersalah maksud kemaafan di pohon pada semua.

    Renung-renungkanla,
    Kg Dewan Beta,KB,Kel

    ReplyDelete
  3. kepada anonymous @10.24 AM dan adibeta, elok buat blog sendiri daripada komen panjang lebar, supaya senang blogger lain buat komen pd artikel anda.

    ReplyDelete
  4. Tidak ada salahnya menulis panjang. Sebarang pendapat amat dialukan selagi tidak menggunakan kata-kata lucah dan mengikut adab sebagai seorang muslim.

    ReplyDelete
  5. kpd anon.November 21, 2008 8:38 PM

    sebagai penulis komen teratas sekali...blog sendiri...ohhhh yang itu memang ada. tetapi tidak bersifat politik. hanya blog simple berkaitan perancangan kewangan..tak perlu lah saya britau..bukan saja blog tapi facebook pun ada.

    saya rasa sumbangan dlm laman puan aflah sudah memadai. lagipun biarlah saya low profile sambil menyumbang fikiran. sekurang kurang nya biarlah laman puan aflah di penuhi artikal yang membangun fikiran dan memotivasi diri...she has the vision at least why not help her to carry some vision and good perspective for readers.

    jadi kan laman ini sebagai satu laman berjemaah di mana penulis dan pembaca berinteraksi lebih bijak dan kritis.

    setidak tidak ini satu cara berdakwah....dlm menyedarkan masyarakat yang tak keruan hala tuju di robek minda oleh pemain pemain politik yang tiada pedoman.

    pn aflah go...what u should do...u r young...if u know your direction..10 years from now i ll believe u can create a direction to the readers.

    salam

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.