SIAPA PECAT DR ASRI?


Tak dapat nak dipastikan samada Dr Asri sedang merajuk atau kecil hati ataupun sudah tawar hati untuk menyambung tugasnya sebagai Mufti. Mungkin belum tiba masanya lagi untuk Dr. Asri menceritakan alasan sebenar beliau mahu mengundurkan diri.

Malaysiakini melaporkan :

Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin bersara mengejut akibat "tidak selesa dengan permainan politik" oleh beberapa pihak dalam kerajaan negeri berhubung pengendalian kontrak perkhidmatannya.

Sumber-sumber memberitahu Malaysiakini, surat makluman tamat kontrak perkhidmatannya selama dua tahun bermula 2006 dihantar kepadanya baru-baru ini walaupun kontrak baru sehingga Oktober 2009 telah ditandatangani Jun lalu.


Jika benar sumber laporan Malaysiakini itu, Dr. Asri kelihatan diberhentikan dan bukannya mahu berhenti.

Malah Perfectwater75, rakan blogger saya yang menetap di utara memberitahu:

“Khabar ini sebenarnya sudah lebih lima bulan berlegar di negeri Perlis, cuma alasan pencen awal kerana kecewa dengan situasi politik semasa itu masih boleh diragui kerana menurut seorang sahabat di Jabatan Mufti Perlis menyatakan adanya sebab-sebab lain yang lebih murni untuk beliau menamatkan kontraknya sebagai Mufti Perlis.

“Namun begitu, beliau saya jangkakan akan terus memperjuangkan apa yang sedang dan telah diperjuangkan sebelum ini walau apapun posisi semasa beliau. Sekurang-kurangnya ramai yang telah terkesan dengan apa yang didakwahkan beliau.”




Penjelasan rasmi dari blog Dr. Asri, sila klik di sini.
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

3 comments:

  1. Salam,

    Melihat tulisan Dr.Asri dalam Mingguan Malaysia pada tiap-tiap minggu, saya dapati beliau memang seorang yang berani atau malah terlalu berani.

    Beliau misalnya pernah mengkritik PM secara terus terang berkaitan dengan bertafakur di Tugu Negara.

    Walaupun apa yang dikatakan oleh beiau mungkin benar dari segi hukum Islam,tetapi saya tidak fikir ada pembesar negara yang merasa selesa dikritik secara terus terang seperti itu, walaupun oleh seorang mufti.

    Manusia sebenarnya suka dipuji, bukan dikritik. Jadi kalau hendak mengkritik jua, mungkin perlu dilakukan dengan cara yang lebih sopan dan berkhemah, dan bukan dengan cara menunjuk pandai seperti yang dilakukan oleh Dr.Asri.

    ReplyDelete
  2. Dia berani kerana benar, mcm Tuan Guru nIk Aziz sering melontarkan kata2 yang sinis kerana dia tau dia benar.

    Saya lebih suka cara menegur yang direct sebab bila terlalu banyak lapik, pemimpin semakin lalai.

    ReplyDelete
  3. Jadi ahli PAS yang berwiba.
    Anda pasti dapat mengubahkannya.
    Perjuangan mesti diteruskan.
    ANDA PASTI BERJAYA.
    ANDA PASTI BERJAYA.
    ANDA PASTI BERJAYA.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.