MUFTI PERLIS MINTA ANWAR DAN SAIFUL BERMUBAHALAH (BERSUMPAH) : Malaysiakini

PART 1



PART 2



Untuk maklumat lanjut, sila ke laman Dr Asri
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

16 comments:

  1. Boleh include sekali Najib , Rosmah , Bodowi , KJ , Rafidah , TS Musa , Gani , and the mother of all evil - Dr M .

    ReplyDelete
  2. Sheikh Abd WahabJuly 4, 2008 at 6:37 PM

    kenapa tidak suruh yang lain bersumpah ------->>>

    Mahathir, Musa Hassan, Gani Patil, Najib, Eusoff Chin, Ahmad Fairuz dan lain lain.

    ReplyDelete
  3. kpd sheikh abd wahab,

    jangan jadi jahil..

    mubahalah itu terletak kpd figure utama yg terlibat lah.iaitu Anwar dan Saiful.

    buat apa nak panggil figure2 sampingan yg x masuk dlm actual script.

    fahamkan mengenai mubahalah tu..

    sila layari blog FT utk maklumat lanjut,
    http://tehranifaisal.blogspot.com

    :: drc4rdn 4dd1c7 ::

    ReplyDelete
  4. AKu setuju 110% cadangan kau semua Barulah adil.

    ReplyDelete
  5. kpd zack danial,

    watpe nk include kan org2 yg xterlibat dlm liwat tu?

    jgnlah jumud sgt kau ni..

    ::drc4rd1n::

    ReplyDelete
  6. najib pun dituduh berzina dengan Altantuya dan rosmah dituduh berada di tempat pembunuhan Altantuya. Di samping Anwar, najib dan rosmah kena jugak bersumpah.

    Azeez pun ada kes dulu...ingat tak azeez?. Hang pun kena bersumpah jugaklah beratur dengan depa 4 orang itu.

    ReplyDelete
  7. Yang mana satulah lebih hina dan merosakkan? Yang elok semua ken asumpah. kenapa yang liwat saja. Apa membunuh..mencabut nyawa orang lebig baik dari liwat? Kalau dah buat hal macam ni....hai sumpah tu tak ada hal bagi mereka tu.kalau sumpah tu berkesan tak payah ada mahkamahlah....Kan kat mahkamah juga kena sumpah sebelum perbicaraan?

    ReplyDelete
  8. Dalam hal Muhabalah ni, kita tak boleh berpilih-pilih. Ada banyak pertuduhan yg perlu dibuktikan melalui tatacara khusus mengikut Undang2 Malaysia sedia ada. Malangnya undang2 tersebut adalah ciptaan Manusia dan tidak pula bersandar apa yg diturunkan Allah. Jika Pentadbir dan yg terlibat dlm Muhabalah ini yg TIDAK SEMUANYA dari golongan Muttaqiin, apakah nanti hasilnya??. Serupa jugalah seorang Munafik yg boleh menidakkan kenyataan BERSUMPAHnya. Berbaliklah kita kepada apa yg Allah turunkan.Jika tidak, kita pasti digolongkan sebagai orang2 yg Zalim dan Fasik!!(al Maidah 45, 47)

    ReplyDelete
  9. Bersumpah?.Ini semua hanya bagi orang yg penuh Iman,di zaman nabi.Sekarang ni sumpah dah jadi mainan kata-kata.Ramai org bersumpah,jadi ahli Parlimen bersumpah,tapi buat kerja tak senonoh juga.Pegang jawatan menteri bersumpah setia pada negara tapi,rasuah hentam juga.

    Kita gunakan akal kita utk menentukan siapa benar siapa salah.Mereka ni semuanya ahli politik,sampai masa mana yg kita rasa tak betul kita campakan saja ketepi melalui undi kita.

    Kalau nak bersumpah juga, aku setuju semua kena sumpah,terutama org kebal dari puak Umno-Najib,Rosmah,Mahahtir,Musa,Ghani dll yg telah di tuduh berbagai-bagai tuduhan,tapi kerana mereka ada kuasasiasat pun tidak jauh sekali nak bawa ke mahkamah.Kerana mereka ni,tak akan di bawa kemahkamah utk pengadilan seperti Anwar.Anwar walau pun tak bersumpah kita boleh tengok cerita yg panjang dalam mahkamah utk menilai dia bersalah atau tidak.Jadi fikirlah.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Pak Mufti, ini pandangan saya: Janganlah babitkan Al-Qur'an dalam isu-isu sebegini. Didunia ini kita pakai undang2. Biarlah undang2 menentukan kesalahan seseorang. Kita gunakan Al-qur'an untuk sesuatu hal sahaja. Boleh tak kita jangan pakai perundangan? Setiap kes kita pakai Al-Qur'an untuk menentukan kebenaran. Perlu diingatkan, seseorang yang terdesak dengan nyawa boleh bersumpah dengan Al-Qur'an untuk menyelamatkan nyawa masing2. bersumpah sekarang sudah jadi mainan. Biarlah politik dengan politik. Kalau nak dibuat juga, masukan Najit, Betawi, Musang, Guni, KJ, Maha,dan ramai lagi. BOLEH PAK MUFTI? KALAU TAK BOLEH, JANGAN MAIN2 DAN JANGAN SEBUT AL-QUR'AN!

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Pak Mufti, ini pandangan saya: Janganlah babitkan Al-Qur'an dalam isu-isu sebegini. Didunia ini kita pakai undang2. Biarlah undang2 menentukan kesalahan seseorang. Kita gunakan Al-qur'an untuk sesuatu hal sahaja. Boleh tak kita jangan pakai perundangan? Setiap kes kita pakai Al-Qur'an untuk menentukan kebenaran. Perlu diingatkan, seseorang yang terdesak dengan nyawa boleh bersumpah dengan Al-Qur'an untuk menyelamatkan nyawa masing2. bersumpah sekarang sudah jadi mainan. Biarlah politik dengan politik. Kalau nak dibuat juga, masukan Najit, Betawi, Musang, Guni, KJ, Maha,dan ramai lagi. BOLEH PAK MUFTI? KALAU TAK BOLEH, JANGAN MAIN2 DAN JANGAN SEBUT AL-QUR'AN!

    ReplyDelete
  12. Si Mufti ni ngok betullah! OK, kita hapuskan mahkamah, hapuskan hakim2 dan lantik Mufti2 ambil tempat hakim2. Setiap pesalah suruh bersumpah depan Al-Qur'an. Boleh ke begitu? Aku rasa Mufti ni masih di alam Nabi Muhamad.

    ReplyDelete
  13. Nampaknya tak lama lagi Malaysia akan adakan Majlis Bersumpah beramai-ramai, yang pertama kali pernah di buat di dunia... boleh masuk buku Guinness Book of Records...ek...

    Sri Maya...

    ReplyDelete
  14. Tuan mufti dan tuan guru aziz ada memberikan saranan yang serupa kepada kedua2 anwar dan Sinful iaitu bersumpah dengan al quran. Tak payah sumpah tengok pada nama dah tahu siapa yang berdosa.

    Sebenarnya tuan2 mufti dan guru dan sesiapa saja yang memberi saranan yang serupa tak nampak point yang sebenar dalam hal ini.

    Kalau mereka berdua bersumpah pun, konspirator rasanya akan puas dan tak berbuat apa? Konspirator ni manusia MUNAFIK tak ikut ajaran al quran mana boleh terima saranan sumpah dan letakkan pada Allah SWT sebagai saksi dan hakim.

    Mereka mempunyai agenda sendiri iaitu bunuh anwar at all expense.

    ReplyDelete
  15. Anwar tidak perlu bersumpah - Mufti Perak

    Ulama terkemuka di Malaysia seperti Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Hashim Yahaya dan beberapa yang lain menegaskan, Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak perlu bersumpah.

    Dato' Seri Harussani membuat penegasan itu berkata, Anwar yang dihadapkan pertuduhan melakukan liwat, tidak perlu bersumpah atau bermubahalah kerana ianya tidak menepati undang-undang Islam.

    Ini kerana katanya, tuduhan yang dikenakan ke atas beliau oleh bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah dakwaan jenayah yang termasuk dalam hukum kazaf.

    "Kaedahnya dalam kes ini, ialah 'orang yang menuduh mestilah mengemukakan bukti' dalam mahkamah, jika dia gagal mengemukakan bukti, dia boleh dikenakan hukuman hudud," katanya ketika dihubungi sebentar tadi.

    Mengulas mengenai cadangan beberapa pihak termasuk Mufti Perlis yang menggesa Ketua Umum KeADILan itu bersumpah untuk membuktikan beliau benar atau pun tidak, Harussani secara sinis mengatakan, "itu cadangan dari orang yang terlebih pandai."

    Katanya, masalahnya dalam kes membabitkan Anwar adalah perkara yang menjatuhkan maruah dan tidak timbul soal perlunya orang yang mendakwa atau tertuduh untuk bersumpah.

    Mufti Perak itu turut memberi peringatan kepada umat Islam, khususnya orang-orang Melayu supaya tidak terikut-ikut dengan budaya agama lain yang bersumpah dengan kitab dan sebagainya.

    "Tiada kaedah langsung kena sumpah dengan al-Quran, itu meniru budaya agama lain, sumpah yang ada dalam Islam cuma 'Wallahi, Wabillahi, Watallahi'," tegasnya.

    Menyuarakan pandangan yang sama, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Hashim Yahaya berkata, kes yang dituduh kes atas Anwar adalah yang membabitkan hukum kazaf, bukannya li'an.

    "Sumpah hanya diterima dalam kes suami isteri atau li'an. Menyuruh tertuduh bersumpah dalam kes membabitkan kazaf menyalahi hukum syarak," tegasnya ketika dihubungi.

    Menurut beliau, masyarakat Islam tidak harus dikelirukan dengan gesaan bersumpah, kerana sumpah bukannya sesuai dalam semua perkara.

    "Isunya tidak ada sumpah dalam bab kazaf, orang yang menuduh (Saiful) mesti membawa saksi sebagaimana yang disyaratkan dalam kanun jenayah syariah, jika dia gagal, dia boleh dikenakan hukuman 80 sebatan," tegas beliau._

    ReplyDelete
  16. jangan main-main dengan sumpah,zaman skrg ni orang boleh buat apa saja.sumpah2 dengan nama tuhan pn dah x tkt lagi

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.