ISU BONUS PKNS HELAH PR SEMATA?


Memang benar Pengerusi Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada tahun 2007 berjumlah RM 100 ribu. Pengerusi PKNS ialah Menteri Besar Selangor dan ketika itu ialah Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo.

Memang banyak jumlah bonus RM 100 ribu tersebut jika dinyatakan angka tersebut sahaja. Namun jika apa yang tidak didedahkan ialah bonus RM 100 ribu tersebut daripada keuntungan PKNS tahun lalu yang berjumlah RM 325.8 juta.

Rekod juga menunjukkan keuntungan PKNS juga meningkat sebanyak 21.1% daripada tahun sebelumnya. Apakah sebagai Pengerusi PKNS yang dibayar elauan tahunan sebanyak RM 15 ribu (RM 1, 250 sebulan) tidak berhak menerima bonus setelah syarikat tersebut mencatat keuntungan ratusan juta?

Apa yang tidak dinyatakan oleh Kerajaan Negeri Selangor ialah selain Pengerusi PKNS, Timbalan Pengerusi, Ahli-ahli lembaga, ahli-ahli Jawatankuasa dan anggota PKNS turut menerima bonus tahunan tersebut atas kerja keras semua pihak yang meningkatkan keuntungan PKNS.

Jumlah keseluruhan bonus yang dibayar oleh PKNS pada tahun lalu ialah sebanyak RM 12 juta daripada RM 325.8 juta keuntungannya. Ini bermakna tidak sampai 5% daripada keseluruhan keuntungan kumpulan PKNS yang digunakan untuk membayar bonus.

Selain itu, PKNS pada tahun lalu juga menyalurkan RM 8.1 juta kepada kerajaan negeri serta sumbangan hasil sebanyak RM 6 juta.

Apakah ini merupakan satu kerja kotor Dr. Mohamad Khir Toyo dan kerajaan BN Selangor sebelum ini?

Malang sekali bagi kerajaan Selangor hari ini kerana Tan Sri Khalid melantik seseorang yang pernah ditangkap kerana menghalang penutupan pusat pelacuran sebagai jurucakapnya dalam isu-isu kewangan.

Akhirnya kerajaan negeri Selangor menjadi bahan jenaka di kalangan ahli korporat kerana mempertikaikan pembayaran bonus kepada Pengerusi syarikat.

Pada hemat ramai pemerhati politik, isu ini hanyalah digembar-gemburkan untuk menjustifikasikan perlantikan Low Siew Moi. Kononnya orang Melayu "makan duit" PKNS.

Sumber : Pembangkang Selangor

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.