BILA KHAIRY BERLAGAK PANDAI | Malaysiakini


Rasa nak tergelak pun ada, marah pun ada, menyampah pun ada bila menonton ulangan siaran dewan rakyat kat laman web mppas.com tadi.

Tiba-tiba, teringat pula kata-kata Tun Mahathir … “Siapa dia Khairy ni?”

Nak kata Khairy ni ‘bodoh’, tak bolehlah sebab dia lulusan Oxford. Bukan calang-calang universiti yang dia grad tu. Iskhh…

Terus saya teringat kata-kata Prof Shamsul (UKM) dulu. Bunyinya begini. “Belum tentu mereka yang grad dari Harvard, Oxford atau Yales yang boleh bercakap atau berhujah di parlimen.”

Hari ini, apa yang dicakapkan oleh Prof Shamsul itu sudahpun terbukti benar. Saranan Khairy supaya Anwar memberikan DNAnya di perbahasan dewan rakyat siang tadi ternyata memakan dirinya sendiri. Khairy tak sepatutnya mengeluarkan hujah sebegitu kerana dia bukannya Menteri Dalam Negeri. Dia hanyalah seorang ahli parlimen Rembau dan naib ketua pergerakan UMNO.

Benarlah kata pepatah, “Kerana pulut santan terasa, kerana mulut badan binasa”

Akibat hujahnya siang tadi, tak semena-mena Pakatan Rakyat mendapat ‘modal baru’ untuk menghentam dirinya. Imej Khairy tentunya akan bertambah buruk di mata penyokong kerajaan dan juga mata pembangkang kerajaan. Dia lupa agaknya yang namanya sebelum ini telahpun dikaitkan dengan pembunuhan Altantuya. Kali ini, namanya tentu akan terselit dalam hujah ‘siapakah perancang konspirasi’ oleh pihak pembangkang.

Inilah akibatnya apabila seseorang ahli politik terlalu ego dan taksub dengan prinsip kepartiannya sehingga mata dan hatinya tidak dapat lagi menilai dan memilih hujah yang lebih sesuai. Kehebatan berhujah bukan berdasarkan kepada riak emosi, kelantangan suara ataupun ketrampilan semata-mata. Banyak lagi faktor lain yang menyebabkan hujah seseorang ahli politik itu kelihatan hebat dan berkarisma. Khairy kena mengkaji cara Anwar, Mahathir dan Nik Aziz berhujah.

Setiap ahli politik perlu tahu dan pandai membezakan, bila masa yang sesuai untuk menghentam dan bila masa sesuai untuk menyokong. Jika sepanjang masa anda menghentam, maka sepanjang masa juga anda akan dihentam. Tetapi jika sepanjang masa anda menyokong, maka anda akan digelar sebagai ‘pak turut’.

Bak kata Anwar semasa berdebat semalam “Kalau yang ini pun ahli-ahli parlimen tak faham… problem kita ni.” :-)
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

23 comments:

  1. Memang dia BODOH!

    ReplyDelete
  2. Mereke tidak lansung menunjukkan ciri KeImanan mereka sebagai saorang Muslim untuk memberi doa kepada saorang hamba Allah yan gpernah menjadi Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    Bahkan mereka lebeh cenderung untuk kutuk dan menghina hamba Allah ini.

    Ingat lah bahawa Hamba Allah ini Anwar Ibrahim tidak sesekali terlibat dalam liawt pada kes Tahun 1998.

    Makhamah telah membuktikan nya dan menyelar mereka yang membuat tuduhan tuduhan itu.

    Kali ini Anwar Ibrahim meminta Makhamah Syariah gunakan Kaedah Qazaf supaya yang menuduh itu memberi bukti2 nya.

    Ingatlah bahawa mereka yang telah bersubahat menuduh Anwar telah MATI dalam keadaan dashyat.

    Ya Allah tunjukkan Keadilan Mu !

    ReplyDelete
  3. KOnspirasi Anwar diketuai oleh budak Kari ni. Percayalah.

    ReplyDelete
  4. Budak Khairy ni memang tak berakal panjang bila nak bercakap.Kemenagan nya di pilihan raya yang lepas tu pun menjadi tanda tanya.Hampir separuh kawasan di Senawang,Ampangan,kuala Pilah menjadi kawasan Rembau.Nak pandang muka dia pun rasa seperti memandang muka Menteri Penerangan Si Sabrey punya mulut berbuih tu.Suka menimbulkan kontroversi.Hantar mat rempit pergi Everest menghabiskan duit rakyat..As far as I know Pos Malaysia ialah milik mamat ni.Dia ni geram sangat dengan Anwar sebab tak dapat jadi menantu kot..

    ReplyDelete
  5. Budak Khairy ni memang tak berakal panjang bila nak bercakap.Kemenagan nya di pilihan raya yang lepas tu pun menjadi tanda tanya.Hampir separuh kawasan di Senawang,Ampangan,kuala Pilah menjadi kawasan Rembau.Nak pandang muka dia pun rasa seperti memandang muka Menteri Penerangan Si Sabrey punya mulut berbuih tu.Suka menimbulkan kontroversi.Hantar mat rempit pergi Everest menghabiskan duit rakyat..As far as I know Pos Malaysia ialah milik mamat ni.Dia ni geram sangat dengan Anwar sebab tak dapat jadi menantu kot..

    ReplyDelete
  6. si kj ni memang paloi. aperkejadahnya dia nak mintak DNA Anwar? tak kan nak cucuk dalam b****t si sepol kot hehehe. Lagi pun profile DNA Anwar masih ada dalam database Jabatan Kimia PJ dari kes 98 dulu.

    ReplyDelete
  7. otak si kari nie kat lubang botot...mane la nak paham sume nie...cakap main lepas cam tuttt...

    ReplyDelete
  8. mungkin khairy bayar kat oxford untuk dapat degree dia ke? end of the day, education is also a business now..
    even though the evil rises to its peak, we all know the truth, and definetly you (BN) cant fool us..

    ReplyDelete
  9. Kena tengok keputusannya. Kalau dapat 50 markah, itupun sudah pass.Yang lain, kalau dapat 80 markah, juga kira pass.
    Kalau tengok perangai dia, macam datang dari kandang kerbau.
    Budak ini, tidak ada apa yang boleh dibanggakan melainkan yang he pandai memikat anak perempuan seorang pemimpin yang selalu tidur and terlupa.
    Tuhan akan menentukan nasibnya.

    ReplyDelete
  10. Satu hari nanti dia pasti tersungkur dan lenyap dari politik Malaysia. Budak hingusan yang menghalal cara untuk mencapai mimpi besarnya untuk menjadi PM. Boleh belah ko KJ.

    ReplyDelete
  11. Dia tu ikan bilis aje, tapi nak berlagak macam jaws!
    Podah-lah!

    Belum cukup timbang lagi le....

    ReplyDelete
  12. Cukup marah saya bila saya terdengar dan terbaca dalam berita bernama yang budak KJ ahli parlimen rembau menyuruh saudara Anwar Ibrahim untuk memberikan sample DNA.

    Just because menantu PM di boleh mengarahkan sesiapa untuk memberikan sample DNA!

    ReplyDelete
  13. Jangan salah faham,perbuatan yg di katakan bodoh itu sebenarnya ARAHAN kepada pihak polis utk melaksanakannya.Perhatikanlah tuturkata org-org politik ini- Khairy,Sy.Hamid dan Wan Farid,semuanya menunjukan ada sesuatu yg tersirat dan ianyan membuktikan konspirasi politik memang ada.

    ReplyDelete
  14. bodoh memnag bodoh KJ ni klu berucap bkan berdasarkan fakta tapi hanya berdasarkan rasa..... lulusan oxford bkan bermakna dia bleh jadi pemimpin... bodoh bodoh setiap kata-kata biar berdasarkan iman berfikir sebulum berkata takut2 terkena dekat batang hidung sendiri

    ReplyDelete
  15. Khairy's plan.......

    1st get Anwar out of the way

    then get Najib out of the way.....

    Believe me

    ReplyDelete
  16. Ok kronologinya begini, saiful menuduh anwar meliwatnya, dua hari lepas tu dia pi jumpa najis tun razak, pastu baru dia pi lapor ke polis dgn nasihat najis tun razak, dna apakebenda yang dia nak bagi, takkan dia tak mandi dan sholat selama 2 hari selepas diliwat oleh DSAI.
    Beruk mak yeh tu patut pi laporkan terus on the spot baru lah ada bukti, kalau dah 2 hari lepas tu baru pi lapor DNA apa yang dibagi??????????????????

    ReplyDelete
  17. Hai khairy
    Udahlah jangan nak tunjuk pandai,rakyat semua tahu apa yang tersirat dan tersurat dilubuk hati mu,
    cukuplah hentikan semua derama, yang kena tempias yang amat sangat adalah bapa mertua mu.kesian lah
    cukuplah marilah kita bertaubatagar kirta sama sama beroleh keberkatan dunia dan akhirat
    amin.

    ReplyDelete
  18. Ada baiknya dia bercakap...kalau tak,hampir-hampir terlepas dia dari pandangan dan perkiraan kita.Ada udang disebalek batu.Tengoklah siapa komred setianya.Seiya sekata,lantang menghentam Anwar.Tak pelik kah tu?..

    ReplyDelete
  19. hehe terasa bodoh boto si kj tu..
    hahaha kantoi kan diri sendiri..
    org y slh ni mmg akn slu terlepas..
    kj ni dulu nk jd menantu anwar tp xdpt tu y frust sampai bls dendam tu...kau xkemane la kj...

    ReplyDelete
  20. salam semua,

    khairy ni aku dengar dari orang sekitar rembau..dia ni dulu Mat Pet .. dengan kata lain Mat dadah...top top masuk politik cakap pandai...dia ni ngetop bukan sebab kepandaian tapi disebabkan waampu sana ampu sini..dia nilah master mind yang dedah kes pembunuhan melibatkan orang kenamaan dan mereka reka kes anwar meliwat..pas dua tahun dia naiklah jdi PM..hahaha..apo kono eh jang...layak ke eko jadi perdana mentori..jadi mat pet ekau boleh lah....pastu bela mat rempit..ada kena mengena sebonar eh

    ReplyDelete
  21. Bertaubatlah Khairy...ALLAH sentiasa mengetahui setiap kebenaran.Tanggungjawab mu membela nasib rakyat bukannya membuat fitnah.
    Dunia ini sementara Akhirat jua kekal abadi.Jangan lah dirimu muda kau rasa mampu menongkat langit.ALLAH
    Maha berKuasa tiada siapa akan mampu
    berhadapan hukumannya... Ingat ALLAH
    tidak pernah memungkiri janji ALLAH HU AKHBAR...nauzubillah hi min zalik

    ReplyDelete
  22. Sebagai wakil raayat - gunakan dewan parlimen tu untok ketengahkan suara raayat - bukan nak mintak DNA DSAI -

    Kalau minat sangat letak jawatan MP apply jadi POLIS.........

    JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA BOY...

    ReplyDelete
  23. dah dasar Kambing Jalanan (KJ)...
    cakap pun cam kambing.....
    mengebek tak tentu pasal

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.