MENGHAYATI PERJUANGAN HASAN AL-BANNA

Membaca kisah perjuangan Hasan Al-Banna dan Ikhwanul-Muslimin membuatkan kita akan lebih memahami erti perjuangan Islam dalam era modenisasi.

Kejayaan puak sekularisme menamatkan sistem pemerintahan Islam adalah petanda jelas yang menunjukkan akidah dan iman umat Islam semakin lemah dan celaru. Perlahan-lahan sekularisme mendidik minda umat Islam supaya mencintai dunia dan menjauhi agama.

Sekularisme mengajar pemimpin Islam supaya memisahkan urusan pentadbiran (politik) daripada tuntutan agama. Model ekonomi Islam pula harus digantikan dengan sistem kapitalisme. Manakala kehidupan sosial masyarakat juga harus diserikan dengan fesyen yang mendedahkan aurat, lelaki dan wanita diajar supaya bebas bersosial dan arak adalah barang dagangan yang menguntungkan.

Hasan Al-Banna melihat sekularisme sebagai ancaman kepada akidah umat Islam. Saban hari beliau melihat masyarakat Islam disekelilingnya semakin tidak endah pada keruntuhan akhlak dan maksiat yang semakin berleluasa. Beliau berpendapat, jika sesuatu tidak dilakukan, maka umat Islam akan terus hanyut dan sukar untuk dipulihkan semula.

Atas kesedaran itu, beliau dan rakan-rakannya berusaha menubuhkan Ikhwanul Muslimin. Dalam waktu yang singkat, Ikhwanul Muslimin berjaya muncul sebagai gerakan Islam yang amat berpengaruh di bumi Mesir dan juga di negara-negara Islam yang lain. Pemikiran dan tulisan Hasan al-Banna telah berjaya menyedarkan umat Islam tentang peri pentingnya perjuangan untuk menghapuskan fahaman sekularisme.

Hasil daripada perjuangan Hasan Al-Banna ini dapat dilihat sehingga ke hari ini. Biarpun Ikhwanul Muslimin hanya tinggal nama, namun roh perjuangan itu masih menjelma dalam pertubuhan-pertubuhan Islam yang lain. Video di bawah ini adalah permulaan yang baik bagi sesiapa jua yang ingin mengenali idealisme dan fitnah yang telah menimpa Hasan Al-Banna.

Selamat menonton.















Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.