KRISIS WANITA MERAPUHKAN LAGI UMNO

Pada ketika ramai beranggapan isu pucuk pimpinan Wanita Umno telah usai dengan ikrar Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil untuk akur dengan pelan peralihan kuasa yang dicadangkan ketuanya Tan Sri Rafidah Aziz, tiba-tiba muncul "orang ketiga" bagi menyulitkan keadaan.

Datuk Kamilia Ibrahim, yang memperoleh 55 pencalonan bagi jawatan naib ketua yang kini disandang Shahrizat, dilapor 'berkeras' untuk bertanding kerusi nombor dua pergerakan itu kerana tidak menyertujui pelan peralihan kuasa yang dirancang pada Jun tahun depan kerana menyifatkannya sebagai bukan amalan Umno selain tidak ada dalam perlembagaan parti.

Dalam isu ini, Shahrizat yang layak bertanding jawatan ketua, tersepit antara janjinya kepada Rafidah untuk menunggu sehingga Jun tahun depan, dan kedudukannya sebagai orang nombor dua yang mungkin tergugat.

Mungkin atas faktor itulah Shahrizat membuat kenyataan berdolak-dalik apabila mengulangi permintaan supaya Rafidah mempertimbangkan cadangannya agar peralihan kuasa itu dipercepatkan kepada Mac, sehari selepas bersetuju untuk akur dengan perancangan asal.

Baik Rafidah, Shahrizat mahupun Kamilia, masing-masing sudah pasti ada alasan kukuh mengapa mereka bertegas dengan pendirian mereka, namun bagi pemerhati politik dan juga anggota Wanita Umno sendiri, pergelutan itu dilihat hanya akan meruntuhkan sayap paling kanan dalam parti terbesar orang Melayu itu.

Penganalisis politik Prof Dr Ahmad Atory Hussein berpendapat Shahrizat sewajarnya patuh kepada janji yang dibuat sebelum ini memandangkan pelan peralihan kuasa itu adalah untuk kebaikannya juga.

"Saya melihat pelan peralihan itu sebagai cara Rafidah memberi peluang kepada Shahrizat untuk ambil alih kuasa secara elok tanpa perebutan kuasa. Sekalipun selepas ini Shahrizat hanya memangku, sekurang-kurangya dia boleh membuktikan kewibawaannya untuk memimpin," katanya kepada Bernama.

Ahmad Atory, bekas pensyarah di Fakulti Pengurusan Awam dan Undang-undang Universiti Utara Malaysia, berkata pada hakikatnya juga Rafidah tidak perlu berbuat demikian kerana Wanita Umno tidak mempunyai masalah kepimpinan yang serius.

"Walaupun Shahrizat ada pengikut dia, saya rasa kalau Rafidah nak pertahankan jawatan dia, dia masih boleh menang. Tetapi dia pun faham, dia dah lama dan kalau bertanding akan wujud puak-puak," katanya.

Ahmad Atory bagaimanapun tidak menolak kemungkinan konflik yang melanda pergerakan itu berpunca daripada syak wasangka terhadap keikhlasan Rafidah untuk menyerahkan kuasa kepada Shahrizat pada Jun nanti, memandangkan pada waktu itu negara mungkin mempunyai barisan kabinet yang baru.

"Saya tak fikir Rafidah akan mungkir janji tetapi kalau dia nak teruskan pun, tak ada masalah sebab dia Anggota Parlimen (Kuala Kangsar), sedangkan Shahrizat kalah (kerusi Parlimen Lembah Pantai dalam pilihan raya Mac lepas).

"Nasihat saya pada Shahrizat, jangan diteruskan hasrat nak lawan Rafidah kerana ini akan sebabkan perpecahan. Ini tak boleh berlaku sebab Wanita adalah tulang belakang dalam Umno, sedangkan Umno sendiri secara keseluruhan sedang goyah dan Wanita harus jadi penawar," katanya.

Barangkali pandangan Ahmad Atory itu ada kebenarannya memandangkan beberapa Ketua Wanita Umno Bahagian menyatakan mereka mempunyai calon lain untuk diketengahkan sebagai naib ketua.

"Memanglah dia (Shahrizat) berhak dan ikut demokrasi dia layak bertanding. Tetapi kalau nak ikutkan ramai lagi yang layak, yang berkaliber, tapi kita pilih dia sebab dia layak diberi peluang," kata Ketua Wanita Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan Munaliza Hamzah.

Pendapat serupa diutarakan Ketua Wanita Umno Bahagian Tanah Merah Datin Suhainie Deraman yang berkata mereka memilih Shahrizat kerana berpegang pada ikrar yang dibuat olehnya pada Ogos lalu iaitu menyokong peralihan kuasa pada Jun 2009.

"Bila dia (Shahrizat) buat keputusan seperti ini, dia sebenarnya telah menidakkan peluang orang lain sebab ramai lagi yang layak sebenarnya. Tetapi dalam keadaan sekarang ini saya fikir akar umbi pun dah buat keputusan. Takkanlah mereka nak pilih pemimpin yang tidak berpegang pada janji," katanya.

Suhainie berpendapat Shahrizat tidak kehilangan kuasa walaupun hanya sebagai pemangku untuk tempoh tiga tahun akan datang.

"Pada saya walaupun Shahrizat jadi pemangku nanti, hakikatnya dia ada kuasa penuh sebagai ketua untuk buat keputusan, ini bukanlah satu isu. Macam sekarang, dia jadi naib ketua pun bukan dia yang buat keputusan.

"Isunya nanti sama ada dia berupaya mengawal exco-exco yang akan terpilih pada pemilihan parti Mac ini," katanya.

Beliau berkata tidak wajar ada pihak yang mempertikaikan keihklasan Rafidah memandangkan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu telah membuktikan dirinya sebagai seorang pemimpin yang berpegang kepada prinsip.

"Sekarang siapa yang tidak berpegang kepada prinsip, sedangkan Rafidah sudah menyatakan dengan jelas bahawa beliau nak gunakan tiga bulan itu untuk turun ke bawah berjumpa akar umbi cari jalan rawat parti," kata Suhainie.

Masing-masing juga menyuarakan kebimbangan jika Shahrizat bertegas untuk melawan Rafidah, Wanita Umno akan mengalami perpecahan yang lebih buruk berbanding semasa pemilihan pada tahun 1996, yang menyaksikan kekalahan Rafidah kepada Datuk Dr Siti Zaharah Sulaiman.

"Pada masa tu kita boleh lihat senarai exco yang jelas. Kali ni tak ada," katanya.

Di sebalik semua ini, ada cakap-cakap yang membayangkan jika Rafidah berjaya mempertahankan jawatannya menentang Shahrizat, maka pelan peralihan kuasa yang dijadual Jun itu akan terbatal.

Cakap-cakap itu timbul berasaskan andaian bahawa janji tersebut adalah antara Rafidah dan Shahrizat, bukan antara Rafidah dan Kamilia.

Namun jika itu yang berlaku, apakah mungkin gandingan Rafidah dan Kamilia (yang sudah pasti menang tanpa bertanding jika Shahrizat bertanding Ketua Wanita) akan berjaya menggerakkan sayap itu untuk mengukuhkan Umno sebagai sebuah parti?

Banyak implikasi yang harus difikirkan oleh Rafidah, Shahrizat dan Kamilia sebelum pemilihan berlangsung Mac ini.

Sumber : Bernama

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

4 comments:

  1. Salam,

    Kalau kita melihat senario yang lebih luas, kita difahamkan Pak Lah bersetuju melepaskan jawatannya lebih awal, iaitu pada Mac 2009. Ketua Pemuda dan Ketua Puteri juga akan bertukar pada tarikh tersebut.

    Jadi mengapa Rafidah berkeras hanya mahu menyerahkan jawatannya kepada Shahrizat pada bulan Jun, dan tidak pada bulan Mac 2009 juga?

    Sekarang, ada pihak yang menganggap Rafidah berkeras tidak mahu berundur sehingga Jun 2009 itu, kerana ada agenda peribadi, iaitu mungkin dia mengharapkan akan dilantik semula jadi menteri. Alasan lain tidak ada, kecuali barangkali kerana dia memang ada konflik lama dengan Kamilia, dan mahu menyekat peluang Kamilia daripada memegang jawatan Naib Ketua.

    Jadi jalan keluar sekarang, seperti yang disarankan oleh Tun Dr.Mahathir, biarlah jawatan Ketua dan Naib Ketua Wanita UMNO itu dipertandingkan.

    Memang ada risikonya kalau ada pertandingan, sebab bukan semua wanita UMNO bersikap rasional. Yang kalah mungkin tidak mahu mengiktiraf pihak yang menang, dan akan berlaku perpecahan.

    Tapi itu memang risiko yang perlu ditanggung oleh orang-orang yang tidak matang berpolitik!

    ReplyDelete
  2. Cik N Aflah,

    Apa kata kalau wanita tidak sekali dibenarkan giat politik.
    Di kalangan Taliban, perempuan tidak dibenarkan pergi bersekolah pun, bedasarkan tafsiran 'tulen' ajaran Islam.

    ReplyDelete
  3. Anon 7:09pm kata "perempuan tidak dibenarkan pergi bersekolah pun, bedasarkan tafsiran 'tulen' ajaran Islam."

    Saya ingin bertanya, ayat surah mana dan hadis mana yang menyatakan begitu?

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.