BIARKAN UMNO TERJUN DENGAN LABUNYA

Tadi, saya berbual dengan rakan lama tentang kemelut pemilihan UMNO. Dia tidak mahu mengulas kerana UMNO bukan partinya. Katanya, biarkan UMNO terjun dengan labu-labunya.

Lepas tu, saya terbaca kisah Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor meminta pemimpin yang mendakwa diri mereka disekat daripada dicalonkan supaya tidak hanya bercakap sebaliknya mengemukakan bukti.

“Jangan setakat cakap saja. Dakwa ada sekat (pencalonan) sana, ada sekat sini. Kalau nak bercakap (tentang dakwaan disekat) biar ada fakta. Sebab itu kalau betul, sila tampil buat laporan, biar ibu pejabat bertindak menyiasat. Kita ada saluran untuk bertindak,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dan Malaysiakini pula melaporkan, sia-sia sahaja melaporkan politik wang kepada lembaga disiplin Umno kerana ia tertakluk kepada keputusan Majlis Tertinggi (MT), kata seorang pegawai calon presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah.

Datuk Kamal Amir Kamal Hijaz menambah, beberapa rakannya telah membuat laporan kepada lembaga disiplin mengenai politik wang tetapi tiada maklum balas yang diterima mengenainya.

“Semua orang bercakap mengenai politik wang... Kita difahamkan ada kira-kira 800 laporan serupa telah dibuat kepada lembaga disiplin Umno. Tetapi kita tahu lembaga disiplin Umno bukannya sebuah badan bebas, jadi tidak perlu membuat laporan kepadanya," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

"Jika Umno berani, ia perlu menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk menyiasat politik wang dalam parti. Suruhanjaya ini juga yang sepatutnya yang menyelia mesyuarat Umno di seluruh negara," katanya lagi.

Manakala Nobisha dalam entri terbarunya hari ini menyindir kenyataan yang dibuat oleh Tengku Adnan itu dengan berkata :

“Saya tidak peduli kalau Ketua UMNO Cawangan membuat kenyataan seperti itu. Bagaimanapun apabila Setiausaha Agung UMNO Malaysia membuat kenyataan tersebut, maka saya mula berfikir adakah orang yang makan cili sudah berasa pedas? Maaf, nak tanya sikit -- Bukti macam mana tu, Ku Nan?”

KPMU.net
pula berkata, sehingga hari ini kita tidak mendengar lagi ada calon - calon yang ditahan BPR atau telah diambil tindakan oleh lembaga disiplin UMNO. Apakah mereka mahu menunggu apabila selesai Pemilihan UMNO esok untuk menangkap mereka ini ?

Yang paling sedih, pemberian wang tidak dibuat secara bersorok-sorok lagi , ianya dilakukan secara terang-terangan. Seolah mereka ini sudah tidak lagi menghormati UMNO dan seolah mereka menganggap pemberian ini telah dihalalkan oleh parti.

Pada saya, Abdullah Badawi sendiri pernah membuat kenyataan terbuka mengenai terdapat usaha pihak tertentu yang mahu menyekat pencalonan Mohd Ali Rustam. Kenyataan terbuka itu sudah jelas menunjukkan betapa teruknya perjalanan pencalonan UMNO kali ini. Mungkin pepatah di bawah ini sangat sesuai ditujukan kepada UMNO pada masa ini :

“TRUST NOBODY, SUSPECT EVERYBODY”

Nur Aflah : Sebelum ini saya telah menulis tentang isu ini [di sini] dan [di sini]. Kalau ahli UMNO tak berani nak dedahkan siapa penyangak politik wang itu, ahli PAS sedia membantu sepertimana yang dibuat oleh ahli UMNO Kota Tinggi. Kalau tak percaya, baca [di sini].

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

  1. Datuk hamid pelik berlaku dalamrumah tangga UMNO tapi PAS yang report.Wahai pak hamid,orang -orang umno ini penakut banyak,dia ini, doctor nasihatkan rehat sebab kena penyakit rasuah(Mcm sawan)ini penyakit keturunan.
    Maka al kisah dia beri maklumat ini kepada PARTI LAWAN PAS.
    Kenapa Pak Hamid,saya kena bantu ,bagi mana hendak jawab bila wartawan soal,saya nampak mcm bagus jer..sudah jadi pak menteri tentulah hebat...............
    Lain kali jawab macam hendak jawap soalan spm.
    Orang-orang umno lah rasuah orang PAS sebab hendak jatuhkan saya.
    Lainkali datang kerumah saya bukan jauh sangat dekat Pasit Gudang dengan kota tinggi tidak jauh.
    saya ini memang pakar bahasa.
    kenapa smbong sangat pengalaman saya jadi tukang taip dekat wisma persekutuan,isi borang hendak ke singpore.
    Pak hamid pak hamid.Tak apa aku ada kuasa besok aku buat statemen
    baru..aku semalam sudah lah tidak dapatMAIN kau pula penyibuk jadi tukangkarut,
    Asyik MAI- main je..............
    KAU TU SUDAH TUA BOLEH MAIN APALAGI.........ORANG LAIN PUN MAIN JUGA .ITULAH SUKA MAIN RASUAH.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.