TERIMA KASIH USTAZ RAMLANG PORIGI



Saya ingin merakamkan penghargaan buat Ustaz Ramlang Porigi yang sanggup ke hadapan untuk membersihkan tohmahan yang dilemparkan terhadap dirinya berhubung sumpah laknat yang dilakukan oleh Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Saya harap, pengakuan yang dibuat oleh Ustaz Ramlang ini akan dapat membersihkan imej Imam di negara ini. Cuma saya sedikit terkilan kerana beliau tidak memberitahu siapakah yang telah mengarahkannya.

Apapun, saya bersyukur dengan perkembangan ini.

Persoalan samada Saiful atau Anwar kah yang berada di pihak yang benar, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui.
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

18 comments:

  1. hanya ALLAH sahaja yang tau niat di hati ustaz ramlang porigi....dalam ucapan beliau...kita terima apa yang di perkatakan. bagi yang menjemput beliau hanya ALLAH sahaja yang mengetahui apa niat mereka....

    kita terima sahaja apa tujuan mereka dalam hal ini.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam...

    Ya ALLAH, kami bermohon padaMU, bukakanlah hijab2 yang mengaburi pandangan kami drpd melihat kebenaran itu... Aamiiiinn...

    ;)

    ReplyDelete
  4. Salam

    Kagum + respect dengan keberanian Ustaz Ramlang ni...

    tp kesiaaannnn.. tak mungkin 'puak-puak' itu akan melepaskan dia begitu sajaaa.... :C

    ReplyDelete
  5. Salam..

    Segala yang tersurat dan tersirat di dalam sanubari seseorang manusia itu hanya ALLAH swt sahaja yang tahu..

    Semoga segala yang berlaku berlandaskan iman dan kebenaran..takut nanti natijahnya.. tempias kepada kita semua..

    ReplyDelete
  6. Salam...

    My latest post :-

    1. Tsunami Ekonomi ; inflasi pada ukuran 8.5 d skala richter!

    2. Hijab Sang Pencinta

    3. Hari2 Sumpah! Sumapah2 Hari2! Apa Nak Jadi?

    4. Media Arus Perdana vs Media Arus Alternatif

    p/s : baca, jgn x baca! hehee ;)

    ReplyDelete
  7. pagi esuk saya akan bergerak ke permatang pauh....apa pun ....tujuan ingin melihat, mendengar, merasai, menghidu, memikir dengan deria sendiri....

    inilah pilihan raya kecil paling sengit.....

    dari sinilah rentetan apa yang akan berlaku akan datang........

    saya rasakan pilihanraya ini
    sebagai "mother of all election."

    apa yang takder dlm pilihanraya sebelum ini semua diturapkan dalam pilihanraya permatang pauh. ibarat peperangan penentuan hidup dan mati antara 2 gelombang rakyat malaysia .

    budaya dendam berdendam, musnah atau di musnahkan bermula dari situ....semoga ini tidak akan berlaku.


    tips of the iceberg......apa yang ada di dasar nya akan muncul..... kemudian..

    hala tuju malaysia akan di tentukan di situ...segala dasar, perancangan, hala tuju, nasib masa depan anak anak malaysia bermula dari situ.......

    kepada semua generasi.....

    baby boomers...( 50an )anda adalah abang dan kakak. anda telah meletak dasar yang lalu..


    x gen ( 1960 - 79 ) anda telah melihat peristiwa jatuh bangun dan progresif nya masyarakat


    kepada adik adik generasi y gen ( 80 - 95 )
    citarasa anda penentu arah masa depan....dinamism anda ....kelompok anda ..agresif dan idealism globalisasi dunia tanpa sempadan .....anda penentu arah....

    gelombang permatang pauh terlalu hebat..... berikhtibar lah kita ....apa yang akan berlaku kmudian hari, ... adalah kerana kehendak kita....

    perkara ini bukan lah perkara main main...bukan seronok seronok...
    bukan main perang perang zaman kanak kanak...ia nya realiti kehidupan ....

    kepada abang abang dan kakak kakak di sana ... menang itu bukan ukuran....kalau kita inginkan perubahan biarlah perubahan yang lebih baik...jgn kembali kepada takuk yang lama...letakkan lah prinsip rakyat di hadapan....

    ingat, kita kita ini yang pandai bercakap , penentu dasar ...jgn kita terlupa ada segolongan masyarakat yang tak sempat, tak tau apa pun berlaku di sekeliling mereka,...mereka menerima keadaan seadanya......kesusahan mereka...tekanan kehidupan dek ekonomi yg mengcengkam ...mereka hanya mampu tersenyum sahaja....apa daya mereka untuk bersuara... pergilah ziarah mereka
    seperti mana ziarah KHALIFAH UMAR DI MALAM HARI mendengar rintihan rakyat nya

    kepada PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL.....ANDA SEMUA ORANG HEBAT HEBAT DAN BERWIBAWA ....JIKA LAH ANTARA ANDA MENGUASAI TAMPUK SINGGAHSANA....INGAT INGAT LAH KAMI SEMUA ................

    JANGAN LAH KAMI DI PERTARUHKAN SEBAGAI DAGANGAN,
    JANGANLAH KAMI DI JADIKAN GADAIAN KEMUDIAN HARI......................

    kembalikan kami sebagai rakyat di tempat yang hak......

    kami ingin keadilan...tidak sesekali kali kami ingin di jadikan bidak dalam percaturan pada masa depan......

    lihatlah baghdad,.....apa yang tinggal....lihatlah palestin apa yang ada....lihat afghanistan ....bagaimana sekarang...

    kami tidak mengharapkan apa apa yang istimewa .... kami hanya mahukan kesejahteraan dalam kehidupan.

    jatuh bangun masyarakat akan datang bermula di permatang pauh.

    tarikh 26 08 08 takkan kami lupakan

    salam semua.

    ReplyDelete
  8. kesian ustaz... setelah mengkaji gambar video kedua.... melihat riak muka ....nada bercakap... intonasi suara.... saya simpati dengan beliau...apa yang di cakap adalah luahan ikhlas... tetapi dengan gaya 3 reporter menyoal soalan dengan kaedah interogasi... dengan soalan soalan close ended dan open ended question.... tak lebih dari cara memerangkap individu yang menjawab untuk menjawab soalan soalan yang terancang... ..tinggalkan lah ustaz tersebut...beliau hanya seorang insan yang menjalankan tugas di masjid...kenapa perlu di heretkan beliau.... soalan provokasi ... beliau hanya menyerahkan diri pada ALLAH sdalam ketentuan nasib nya...


    ...apabila power play berlaku...inilah akibatnya....seorang hamba ALLAH yang tiada kepentingan terseret dalam kancah yang di lakukan oleh mereka mereka yang tidak fikir kesan dan akibatnya ...mereka mereka ini hanya tahu kuasa perlu di tangan..


    melihat muka ustaz tersebut kelihatan naif dalam persoalan begini....

    seperti satu suasana interogasi...yang di jalankan oleh mereka yang terlatih dalam kaedah soal siasat....apa yang keluar dari mulut ustaz itu....adalah aset bagi mereka....dalam kerja jatuh menjatuh....

    semoga ALLAH menunjuk kebenaran pada semua.semoga ALLAH melindungi orang orang teraniayai.

    dalam konteks tulisan ini ....saya lebih bersimpati kepada ustaz ramlang.... persoalan? adakah perlu untuk dia di heret untuk menjelaskan semua ini....sedangkan dia hanya hadir dalam keadaan baru lepas berurusan dalam hal nikah kahwin.pada hari pengumuman..saudara saiful dimasjid wilayah .

    lepas nih apa pulak...maybe ada makcik tua..orang tua capek....ibu tunggal... anak yatim..pendatang...atau sesiapa pulak di jadikan pelakon pacak untuk mengahalal kan cara....

    kerja kerja kempen politik yang memalukan.... tunggu di alam sana ...di telanjang bulat di hadapan ALLAH TAALA.

    KADANG AKU JADI MELUAT MELIHAT KEDUA DUA PIHAK DALAM CUBA MENUNJUKKAN SIAPA YANG LEBIH BETUL DARI SIAPA..... melayu sesama melayu menjatuhkan sesama sendiri....bukan melayu sibuk mencari rezeki dan memasang strategi.


    kepada semua leave him alone...( ust. ramlang)

    semoga ALLAH membuka hati semua mereka yang telah tersasar dari matlamat menegak amal makruf nahi mungkar.

    salam

    ReplyDelete
  9. kami bermohon padamu,bukakan hijab yang mengaburi pandangan kami drp melihat kebenaran itu.

    Drp apa yang berlaku dan susun atur perjalanan ( peristiwa )sememangnya telah di atur oleh musuh.Dalam peperangan musuh akan atur akan kemenangan berpihak kepadanya.Banyak teknik dan cara dalam peperangan Ingat bagimana Tuah dapat menewaskan Jebat.....
    Bagimana Amerika memasuki Iraq dan Bagimana Saddam dibunuh oleh musuhnya sendiri.Hakikatnya musuh dalam politik adalah MUSUH DALAM SELIMUT..Lagi bahaya,kejam dan gila
    bersambung..........lagi....

    ReplyDelete
  10. Salam...

    A mere 'orang atasan" has the power to arrange for this nonsense swearing farce- demeaning a religion's image.
    Can somebody (who may have great religious knowledge) please explain why, GOD- with his infinite powers, cannot or did not choose to stop this from happening.
    Please think deeply, there is a lesson here on a facet of God's personality. Hint: something called 'FREE WILL'
    I am posting this because I see a trend amongst Muslims in this country to curtail , sometimes trample others' FREE WILL

    ReplyDelete
  11. Ini cerita lawak. Ustak Ramlang dah terjun ke porigi, dengan labu-labunya kot.

    ReplyDelete
  12. Nak sambung sikit lagi........
    Bagimana disebuah negeri yang bernama Langkasuka- ulama di bunuh ..dengan mengunakan kereta perisai.......
    Bagi mana di Turki- Mustapha Kamal- menentang ulama
    hingga memusnahkan pentadbiran Khalifah.
    Katanya Kerja Orang Yahudi......Tapi Kenapa Guna Jenama Yahudi .Kenapa mendirikan Pasaraya (...TE...)
    BUKANKAH INI HIJAB....yang jelas
    Kenapa dibiarkan Sisters/Akak ini berdakwah sedangkan ia adalah agen Yahudi..yang sebenar.
    Sayang prof. kita....
    ISLAM DI BUAT MCM KUDA KAYU.
    Demokrasi adalah amalan yahudi..........
    PENTADBIRAN CARA ISLAM - ADA.
    IKUT SUNNAH NABI S.A.W
    KENAPA? SEBAB ITU MASYARAKAT KITA HURU-HARA-TIDAK MAHU AMBIL YANG TERBAIK.........................
    AMBIL YANG TIDAK BAIK...........
    JADINYA - TIDAK BAIK...........
    BELAJAR TINGGI - TINGGI sampai ke Negara Mesir belajar taksir.. Tidak mahu jadi mcm bilal tapi pakai Songkok.....
    Tunjuk muka pandai............
    Amal;kan ubahlah.100%ISLAM ITU AGAMA UNIVERSAL,AGONG ...TIDAK PERLU BERSUMPAH-SUMPAH ATAS KEAGONGANNYA SEBAB TUHAN ITU MAHA MELIHAT.APA PENTINGNYA SUMPAHAN ITU.MANUSIA TIDAK ADA HAK......
    UNTUK BERSUMPAH................
    MALU LAH SEDIKIT KEPADA ALLAH..
    AKU ADA KUASA? MANA BOLEH ?
    AKU ADA HAK MANA BOLEH ?
    AKU BETUL MANA BOLEH ? KEMBALILAH KEPADA AJARAN ALLAH..
    BUKAN ALA FAISAFAH ALA SOSIALIS..ALA DEMOKRASI,BUKAN-BUKAN
    (ISLAM IS THE WAY OF LIFE )
    PENING SAYA PENING........
    SAYA MERAYU UNDILAH DATO'ANUAR IBRAHIM.DI PTG.PAUH. SEBAB SAYA HENDAK UBAH PARTI POLITIK YANG ADA SEKARANG.(TOTALLY DOWN/OUT ).?????

    ReplyDelete
  13. PENGETIAN ;-
    Manusia tidak layak bersumpah atas nama ALLAH.

    ReplyDelete
  14. Wahai warga Permatang Pauh, undilah Datuk Seri Anwar Ibrahim demi kesejahteraan kita bersama. Janganlah engkau dipukau syaitan dan memilih Arif Shah dan rejim BN/Umno kerana Allah SWT memurkai dan mengutuk mereka (rejim BN/Umno) yang berfitnah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim...More http://margeemar.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. rujuk pd anon 25 ogos, 8.49pm

    statement anda kurang sopan ( kurang ajar ) jgnlah mempermainkan nama bapa...seseorang, saya jangka sdra pasti mempunyai maruah diri..jika sdra di permainkan begitu bagaimana...ingat hukum karma!.. oneday, it will happened to u too!

    setiap nama ada makna, ada nostalgia....ada nilai peribadi, ADA JISIM kekuatan pada perlambangan peribadi individu.

    walau pun nama itu nama hindu,kristian,buddha atau pun animisma sekali pun seharus nya kita menghormati....setiap nama yang di beri...oleh ibu bapa masing masing...

    contoh mnyamakan nama bapa ustaz ramlang dengan maksud sebegitu sesuatu mengaibkan....adakah saudara bersedia di aibkan sebegitu rupa dalam laman web ini yg di baca jutaan manusia....bayangkan ustaz ramlang berada di depan saudara pada masa saudara menaip ....apa akan berlaku...apakah perasaan pak porigi sendiri dan datuk ustaz ramlang yang memberikan nama tersebut untuk anak nya..apa kah perasaan beliau....beliau pun tidak mengenali saudara.

    setiap nama di beri adalah perlambangan kasih sayang antara ibu dan bapa... terhadap anak nya...

    sungguh malang pada diri saudara sendiri ....merendahkan mertabat akal yang saudara miliki...


    karma akan berlaku kalau tidak pada saudara...anak saudara...atau cucu saudara sendiri.

    what a shame of u...


    salam

    ReplyDelete
  16. kesian aku tengok ustaz ni..dulu sebelum dia mai bagi keterangan..teruk budak budak pkr hentam dia.macam macam tomahan di beri.. sekarang ni.. di beri pujian pulak.. memang semua tak ikhlas..
    tapi apa apa pun pilihlah yang kurang mudarat untuk agama terutama sekali..bukan duniawi semata-mata..jikalau tidak jawablah semua dengan Allah bagi yang pilih pemimpin yang akan membawa malaysia kepada kemusnahan islam di bumi ini.. seterusnya menjadikan negara malaysia seperti di bawah pimpinan kamal ataturk yang berpegang kp islam liberal dan menghancurkan islam sebenar di turki...

    ps.. itu awak kah nuraflah? awak ni ada campur indon ker?rupa awak ada iras-iras orang indon..sweet=)

    ReplyDelete
  17. he he aflah is just not sweet, she is also manja tu ( tengok gaya lentok manja ) ....but one thing about her, she has the aura to actract audience.......to all gents ,forget to test the market, she is married w one kid ...so semua melepas lah yer.....senyum jer ler kita

    abg dia pasti tersenyum..regards to your husband aflah

    pujian ikhlas untuk pn aflah

    well aflah...did u received my e mail.. u can guess me by my pattern ( not style ) of writing,

    pengundi permatang pauh selamat mengundi...sebelum undi ingat balik ...saya mengundi kerana hak saya.... doa sikit ...dan nilai kembali perwatakan calun. anda ada 3 calun...itulah "3 terbaik" dan itulah 3 yang "3 terburuk"...

    salamnz

    ReplyDelete
  18. Assalamualikum dan selamat sejahtera..
    Kepada pengundi2 Permatang Pauh ambillah kesempatan yang ada ini untuk menentukan hala tuju kepimpimpinan negara.Buat penilaian sebaik mungkin kerana pilihan raya Permatang Pauh ini menjadi tolak kepada dasar dan kepimpinan negara.Pengundi harus matang menilai kewibawaan parti2 yang bertanding bukan sekadar melaungkan retorik malah dapat merealisasikan dasar2 yang diperjuangkan.Kematangan pengundi dapat membawa negara ke satu era perubahan membawa kesejahteraan kepada seluruh Malaysia.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.