Drone di KLIA gemparkan pengguna Internet



Penemuan drone diterbangkan berdekatan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang mungkin mencetuskan viral dan kebimbangan berhubung isu keselamatan.

Beberapa gambar pesawat mendarat di KLIA, yang diambil daripada drone, muncul di Facebook.

Terdapat pengguna Internet tampil menyelarnya kerana ia didakwa boleh membahayakan pesawat.

Gambar itu dimuat naik ke laman sosial berasaskan gambar Instragram sekurang-kurangnya tiga bulan lagu oleh pengguna dikenali sebagai “yengnasir”, yang mempertahankan tindakan itu.

“Jaraknya jauh. Jaraknya dikira sebelum terbang menggunakan GPS,” tulisnya.

Akaun itu telah dipadam tetapi ia kini beredar di Facebook.

Sekeping gambar menunjukkan individu dikatakan yengnasir dirakam bersama drone empat kipas jenis “DJI Phantom 2” yang ringan dan terdapat tempat letak kamera di bawahnya.

Peraturan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) menetapkan drone seberat 20 kilogram ke bawah tidak tertakluk bawah peraturan ketat seperti pendaftaran dan pemeriksaan kelayakan terbang.

Bagaimanapun ia tidak dibenarkan beredar di ruang udara terkawal atau dalam jaram 1.5 batu nautika (2.8km) daripada sempadan lapangan terbang tanpa kebenaran pusat kawalan udara.

Peraturan sama pada 2008 juga melarang drone kecil terbang melebihi 400 kaki (122 meter) daripada tanah dan melakukan kerja-kerja di udara yang antaranya melibatkan fotografi, pemerhatian dan tinjauan.

Di Amerika Syarikat, berlaku debat panas berhubung penggunaan drone oleh orang awam.
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.