6 ribu pekerja MAS akan diberhentikan?



PETALING JAYA: Isu pemberhentian kerja di kalangan kakitangan Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) bakal memberi kesan kepada kakitangannya.

Setiausaha Kerja Kesatuan Pekerja-Pekerja Malaysia Airline System (Maseu), Mohd Jabbarullah Abd Kadir berkata pada ketika ini moral di kalangan kakitangan syarikat penerbangan itu berada pada tahap yang rendah.

"Pihak pengurusan atasan dan Khazanah (Khazanah Nasional Berhad) lepas tangan dan biarkan kami dalam keadaan tertanya-tanya.

"Mereka patah semangat kerana bimbang tentang masa depan kerja mereka di sini," kata Jabbarullah ketika dihubungi.

Beliau berkata Maseu mahu pihak pengurusan mengadakan perbincangan dengan kakitangan atau sekurang-kurangnya memberitahu mereka tentang rancangan pengurusan bagi syarikat penerbangan itu.

"Pada masa ini tidak ada yang tahu siapa akan kekal bekerja di sini atau siapa yang akan ditamatkan perkhidmatan ataupun sama ada syarikat penerbangan itu akan menawarkan Skim Pemisahan Sukarela (VSS) dan bukannya menamatkan mereka begitu sahaja.

"Mereka cemas menunggu pengumuman," tambah Jabbarullah.

Sementara itu Presiden Maseu, Alias ​​Aziz berkata kesatuan itu telah merayu kepada Jabatan Perdana Menteri supaya kakitangan syarikat penerbangan itu untuk diberikan VSS.

"Kita mahu belas kasihan MAS kepada pekerja-pekerja yang telah berkhidmat kepada mereka.

"Sekurang-kurangnya pekerja tersebut mempunyai obligasi kewangan peribadi yang mereka perlukan, jadi VSS adalah langkah terbaik bagi proses penamatan perkhidmatan," kata Alias.

Sasaran untuk mengurangkan sejumlah 6,000 daripada 20,000 tenaga kerja adalah sebahagian daripada pelan pemulihan syarikat penerbangan itu.
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.