BERUBAH UNTUK AKHIRAT!


Tatkala anda sedang menonton ucapan penggulungan Dato’ Seri Zahid Hamidi di TV3, tiba-tiba, TV LCD yang baru anda beli dengan ansurans kad kredit itu tumbang ke dinding belakang.

Sofa yang anda duduki pula bergerak tak tentu hala dan kepala anda pula terasa seperti dihujani sesuatu. Bila anda pandang ke atas, rupa-rupanya syiling rumah anda sudah pecah dan gugur ke lantai.

“Gempa bumiiiiiii !!!”

Anda menjerit dalam hati dan cuba untuk bergerak ke muka pintu.

Gegaran yang anda rasakan kini semakin kuat mengoncang tubuh anda. Dengan kudrat yang ada, anda cuba untuk membuka pintu. Setelah beberapa kali mencuba untuk membuka pintu yang ‘tiba-tiba’ ketat itu, anda berjaya juga keluar ke halaman rumah.

“Astagfirullah al-Azim,”

Apa yang mata anda dapat saksikan kini adalah sesuatu yang amat dasyat. Di hadapan diri anda, ada satu gelombang besar yang amat ganas sedang menuju ke arah anda. Bunyi dentuman dan letupan yang kuat pula kian menyakitkan gegendang telinga anda.

Diri anda hanya terpaku di situ. Anda tidak dapat berfikir apapun – hanya mampu untuk memerhatikan gelombang besar itu yang semakin hampir ke halaman rumah anda. Jiran-jiran di sebelah rumah anda juga seperti itu.

Tiba-tiba, mata anda dapat melihat susuk tubuh makhluk yang tidak pernah anda lihat sebelum ini.

“Siapakah dia?” tanya diri anda.

Dengan sekelip mata, gelombang besar tadi pun mengangkat anda ke atas. Kini, anda dapat melihat dengan jelas yang kawasan persekitaran rumah anda sudah hancur. Namun makhluk yang anda lihat tadi masih ada di hadapan anda.

Air laut yang masin serta bercampur sampah-sarap sudah mula masuk ke dalam salur pernafasan anda. Dada anda terasa sakit yang amat sangat. Kaki anda terasa sejuk dan kebas. Namun makhluk tadi hanya memerhatikan sahaja kesengsaraan anda.

“Tolonglah saya…” Anda cuba meminta tolong pada makhluk itu.

“Tak usahlah bertanya demikian! Tidak ada lagi tempat perlindungan! Pada hari ini, kepada Tuhanmulah sahaja terserahnya ketetapan segala perkara. [Al-Qiaamah: 11-12]..” kata makhluk itu.


NOTA : Video di bawah ini hanya sekadar untuk membayangkan keadaan hari kiamat. Sebagai umat Islam, tarikh dan waktu sebenar hari kiamat adalah rahsia Allah SWT. Tiada siapapun yang boleh menjangkakan waktu itu.






TANDA-TANDA KIAMAT


Berkata Ali bin Abi Talib:

“Akan datang suatu masa, Islam itu hanya akan tinggal namanya sahaja, agama hanya bentuknya sahaja, al-Quran hanya dijadikan bacaan sahaja, mereka mendirikan masjid, sedangkan masjid itu sunyi dari zikir menyebut nama-nama Allah.

Orang yang paling buruk pada zaman itu ialah para ulama, dari mereka akan timbul fitnah dan fitnah itu akan kembali kepada mereka juga dan semua yang tersebut adalah tanda-tanda hari kiamat."

Manusia akhir zaman akan menghadapi pelbagai ujian sehingga apa yang berlaku amat tidak masuk akal seperti binatang manusia itu dikatakan menjadi begitu sesat.

Jika dahulu Allah SWT menurunkan bala di atas keterlaluan manusia yang melanggar perintah-Nya maka sekarang manusia seolah-olah tidak sedar bahawa mereka sedang ditimpa bala. Pengajaran demi pengajaran tidak diambil endah. Semua ini berlaku disebabkan manusia tidak pernah merasa puas. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk mencari kepuasan nafsu. Ingatlah sesungguhnya kita dilahirkan dalam keadaan menangis, orang sekeliling tersenyum gembira.

Beramallah agar kita mati dalam keadaan tersenyum, orang sekeliling menangis kerana peninggalan kita. [sumber]


Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.