SIKAP PENGUNDI CINA TAK MACAM DULU?

Belum pernah berlaku dalam sejarah kempen mana-mana pilihan raya di Terengganu, masyarakat Tionghua setempat sebegitu ramai dan berani menghadirkan diri dalam program dianjurkan parti-parti pembangkang.

Jika selama ini kaum tersebut dikatakan sangat setia terhadap Barisan Nasional (BN) dan amat berhati-hati untuk menunjukkan sikap menyebelahi pembangkang, suasana yang sama sekali berbeza kini terzahir dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu yang sedang berlangsung.

Bukan sekadar pendengar

Mereka bukan setakat hadir sebagai pendengar, malah ada yang turut menjadi penggerak penting menjayakan apa-apa majlis dianjurkan mana-mana parti Pakatan Rakyat bagi membantu PAS.

"Bayangkan, yang lelaki bawa bendera bulan (PAS), yang perempuan tukang pungut derma. Demi Allah, sepanjang hidup saya dah lebih 60 tahun, tak pernah lagi saya tengok benda ni," ujar seorang penduduk Kuala Terengganu, Haji Wan Mokhtar Mohamad.

Beliau menceritakan ketakjubannya melihat pasangan berbangsa Cina itu yang bertugas penuh dedikasi di satu ceramah PAS di Kampung Cina, malam hari Sabtu (10 Januari) lalu.

Dalam perkembangan serupa, lebih 300 penduduk Tionghua kelihatan hadir ke majlis ceraman PAS di Kampung Pulau Kambing, malam sebelumnya. Kesungguhan mereka menzahirkan sokongan kepada Pakatan Rakyat, khususnya PAS, dianggap perubahan sangat mendadak berbanding pilihan raya umum, Mac lalu.

"Program (ceramah) PAS semasa pilihan raya dulu di situ, orang Cina yang hadir berbelas orang saja," banding seorang rakan wartawan, Yusof Muda.

Menurut maklumat diperolehinya, kawasan berkenaan adalah di antara lokaliti yang menyaksikan kekalahan PAS agak besar, terutama di kalangan pengundi Tionghua.

Penentu kemenangan

Meski pun pengundi kaum itu membentuk hanya kira-kira 11 peratus atau tidak sampai 9,000 daripada lebih 80 ribu pemilih berdaftar di Parlimen Kuala Terengganu, sokongan masyarakat tersebut kepada mana-mana parti bertanding adalah penentu kemenangan. Apatah lagi sejak sekian lama sokongan pengundi Melayu di parlimen ini agak seimbang kepada PAS dan BN.

Mengakui undi Cina amat signifikan, BN tanpa silu memanipulasi kuasa dan kewangan dimilikinya untuk memenangi hati mereka. Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said secara tiba-tiba mengumumkan peruntukan RM6.1 juta untuk pembangunan masyarakat Cina negeri itu, 26 Disember lalu.

Jumlah itu termasuk RM3.3 juta untuk Dewan Perhimpunan Perhubungan Cina Terengganu di Pulau Kambing dan RM2.8 juta untuk dewan Sekolah Menengah Chung Hwa Wei Sin, Gong Kapas.

Berbagai majlis lain turut dianjurkan BN saban hari melibatkan kaum Tionghua. Segala macam bantuan dihulurkan pada majlis-majlis itu atas berbagai nama, terutama yang dinamakan bantuan dana khas sempena sambutan Tahun Baru Cina. Kesemua pembesar negara yang turun berkempen juga tidak melepaskan peluang bertemu anggota masyarakat itu.

"Saya harap pengundi Tionghua di Kuala Terengganu ini tidak termakan umpan dana khas itu. Duit ang pau itu boleh diambil, sebab bukan duit peribadi pemimpin MCA-BN, tetapi itu memang duit rakyat," bidas Pengerusi Penaja DAP Cawangan Kampung Cina, Ng Chai Hing.

Matang berpolitik

Sepertimana para pemimpin Pakatan Rakyat lain, Chai Hing turut melahirkan keyakinan para pengundi Kuala Terengganu, terutama kaum Tionghua sudah matang berpolitik. Mereka juga dapat mengikuti arus perubahan tsunami politik yang melanda negara, Mac lalu, yang menyaksikan kaum Cina dan India sepakat menolak BN.

Arus perubahan itulah yang kini amat menggusarkan BN. Setelah segala usaha dan umpan dihulurkan, setakat ini arus itu nampaknya sukar diempang lagi.

Bahkan, kenyataan Ahmad sebelum ini yang 'mengugut' untuk tidak meneruskan bantuan pembangunan kepada masyarakat Cina sekiranya BN kalah Sabtu nanti turut gagal mengendurkan sokongan kaum itu kepada pembangkang. Keadaan itu memaksa menteri besar itu mengubah kepada nada memujuk pula.

"Percanggahan pendapat adalah perkara biasa untuk kepentingan bersama dalam parti, tetapi ia tidak akan berpanjangan. Ibaratkan (hubungan parti-parti komponen BN) seperti hubungan suami isteri, sedangkan lidah lagi tergigit," rayu Ahmad, dalam satu majlis pertandingan karaoke Hokkien, Sabtu lalu.

Sumber asal: Harakah Daily

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!


Dapatkan terus entri terbaru blog ini ke peti email anda! KLIK JE SINI!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments:

  1. Nuraflah.... kalau tengok berita tv3....asyik cerita baik bn dan memburukkan pembangkang aje...... BN tak sedar ker...cara mereka ini menambahkan kemeluatan rakyat.....

    Mereka ini tak pernah mahu belajar......

    ReplyDelete
  2. kita sama2 tengok keputusan PRK tu nanati. Kiranya PAS menang ertinya pengundi cina tak takut Hudud dan qisas seperti Karpal

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.