KANDUNGAN SURAT ANWAR PADA MAHATHIR


Bekas 'orang kuat' Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohamad Ezam Mohd Nor mendedahkan surat bertarikh 8 September 1998, ditulis bekas Timbalan Perdana Menteri itu kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai percubaan berdamai di sini malam tadi.

Ezam menunjukkan surat itu ketika berceramah di kawasan Kuang Parit manakala pada masa yang sama Anwar pula muncul di Kuang Ikan - kedua-dua lokasi yang masing-masing terletak di bahagian Dewan Undangan Negeri Wakaf Mempelam dan Batu Burok, dikuasai PAS.

Beliau membacakan kandungan surat dua halaman, tulisan tangan Anwar, pada penghujung ceramahnya yang berakhir pukul 12 tengah malam tadi.

Antara kandungan surat itu ialah:

"Perkembangan beberapa hari kebelakangan ini sungguh mencemarkan. Berita-berita yang mengaibkan peribadi saya secara berterusan oleh media tempatan nampaknya tidak berkesudahan.

"Saya mulanya agak sugul dan gundah. Hati mereka luka dan pelajaran mungkin terjejas. Alhamdulillah mereka kian teguh berkat sokongan keluarga besar kami, rakan-rakan rapat - khususnya Azizah yang sentiasa di samping mereka.

"Saya masih kebingungan, bertanyakan punca konspirasi untuk mengaib dan menyatuhkan saya. Harapan saya ialah agar keadaan sedikit reda bagi membolehkan saya membela diri dan mengembalikan kepercayaan rakyat.

"Seperkara lainya ialah perihal keselamatan keluarga saya. Ibu bapa saya mengulangi pertimbangan Datuk Seri agar anak angkat mereka tidak terus ditahan. Memadailah penderaan yang kami alami sebagai keluarga dengan menghadapi tuduhan yang amat berat.

"Betapa getir dan cemar kedudukan kami, saya dan Azizah tidak pernah melupakan curahan kasih sayang, bimbingan dan peluang yang Dato Seri berikan. Meskipun perhubungan di antara kita agak renggang, saya tidak mungkin melupakan jasa baik Dato Seri."


Terdahulu Ezam dan Anwar tiba di lapangan terbang di sini dengan menaiki pesawat yang sama.

Anwar yang ditemui selepas ceramahnya pula berkata, beliau mempunyai isu yang lebih besar dalam usaha beliau berkempen dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Kuala Terengganu ini.

"Jadi apa masalahnya? Saya tak berdamai dengan siapa? Apa masalahnya, umpamanya kalau ada usaha damai dengan sesiapa pun, nyatakan apakah masalahnya?" soal beliau.

Anwar menambah, "masalah kita ialah tumpu pada pilihan raya (kecil Kuala Terengganu)... itu yang penting."

"Saya lihat kita ada isu yang besar dalam pilihan raya ini, soal genda dalam Pakatan Rakyat dan perubahan yang kita harap hendak bawa, jurucakap dalam Parlimen lebih berkesan, dengan isu-isu pokok, membela soal rakyat, royalti itu soal pokok, tengok poster serang peribadi saya banyak, moral dan sebagainya," kata Anwar.

Ezam berkata, beliau sendiri menghantar dengan tangan surat tersebut ke Pejabat Perdana Menteri pada 8 September 1998 iaitu hari Dr. Mahathir dijadual mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Umno bagi menerangkan isu pemecatan Anwar dari parti dan kerajaan.

"Anwar minta saya menyerahkan sendiri kepada Dr. Mahathir pada hari berkenaan sebelum pertemuan dengan pemimpin-pemimpin.

"Bagaimanapun saya lewat lima minit tiba di Pejabat Perdana Menteri, dan tidak berpeluang menyerahkan sendiri kepada Dr. Mahathir... sebaliknya hanya diserahkan kepada pegawai beliau," katanya.

Ezam mengulangi bahawa beliau memutuskan untuk menyerahkan kandungan surat itu bagi menunjukkan personaliti kepimpinan Anwar yang tiada pendirian konsisten.

Beliau pertama kali mendedahkan kewujudan usaha Anwar untuk cuba berdamai dengan Dr. Mahathir pada Isnin lalu.

Pada sidang media lewat malam tadi, Anwar turut ditanya tentang kempen Ezam di sini.

Sambil berkata "siapa?, siapa?" merujuk kepada Ezam, Anwar menambah: "Saya ada agenda yang lebih penting, saya tidak mahu memberi respons kepada kenyataan ini."

Sumber: MSTAR

Gambar oleh Agenda Daily.


YAB Datuk Seri Dr Mahathir.

Assalamualikum Warahmatullah.

Perkembangan beberapa hari ini kebelakangan ini sungguh merimaskan. Berita-berita yang mengaibkan peribadi saya secara berterusan oleh media tempatan nampaknya tidak berkesudahan.

Saya dan Azizah harus tabah. Anak-anak saya mulanya agak sugul dan gundah. Hati mereka luka dan pelajaran mungkin terjejas. Alhamdulillah, mereka kian teguh berkat sokongan keluarga besar kami, rakan-rakan rapat-khususnya Azizah yang sentiasa disamping mereka.

Saya masih kebingungan, bertanyakan punca konspirasi untuk mengaib dan menjatuhkan saya. Harapan saya, ialah agar keadaan sedikit reda bagi membolehkan saya membela diri dan mengembalikan kepercayaan rakyat.

Seperkara lainnya, ialah perihal keselamatan keluarga saya. Ibu bapa saya mengulangi pertimbangan Datuk Seri agar anak angkat mereka ( menurut Ezam, anak angkat dimaksukan adalah Sukma) tidak harus ditahan. Memadailah, penderaan yang kami alami sebagai keluarga dengan menghadapi tuduhan yang amat berat.

Betapa getir dan cemas kedudukan kami, saya dan Azizah tidak pernah melupakan curahan kasih sayang, bimbingan dan peluang yang Datuk Seri berikan.

Meskipun perhubungan diantara kita agak renggang, saya tidak mungkin melupakan jasa baik Datuk Seri.

Semoga Allah S.W.T memberikan taufik dan hidayah, memelihara kesejateraan kita bersama.

Salam saya dan Aizah kepada Datuk Seri dan kak Hasmah.

Anwar Ibrahim.

8 September 1998


Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 comments:

  1. Ezam dah takde modal, peel dia lbh krg sama dgn Ibrahim Ali, tukang buat kacau.... ;)

    ReplyDelete
  2. Malaysian Sabahan.January 15, 2009 at 1:16 PM

    Surat Peribadi macam nipun dijadikan modal untuk menjatuhkan seseorang.Kandungan surat ini menunjukkan bahawa DSAI adalah insan biasa dan prihatin terhadap keluarga serta tidak melupakan jasa seseorang itu walaupun ianya dianiayah oleh individu tersebut. Sebagai seorang insan yang biasa, kemampuan kita terhad dan dalam keadaan genting waktu itu, rasanya tidaklah menjadi kesalahan besar untuk berbuat demikian.

    ReplyDelete
  3. kadang-kadang saya heran juga dengan Ezam ni. Sejak dia masuk UMNO setiap kali PR ada sahaja cerita tentang DSA.Walhal Ezam ini dulu sanggup dipenjara demi mempertahankan bosnya DSA.Apa muslihat Ezam buat begitu perlu direnongkan bersama. Adakah Ezam ni betul-betul nak kempen untuk UMNO atau sebaliknya. Apa yang pasti setiap isu yang dibangkitkan oleh Ezam membuatkan orang lebih simpati kepada PAS/PKR.

    ReplyDelete
  4. Salam Aflah...,

    Laddiina li Man La Amanatalahu...
    Tak sempurna agama orang yang tiada amanah...AMANAH ANWAR KEPADA EZAM UNTUK HANTAR SURAT YANG BIASA INI BUKAN UNTUK DISEBARKAN KEPADA UMUM>>>MEMANG EZAM SUDAH JAUH TERJERUMUS KE LEMBAH KEHINAAN....BUKAN KITA YANG MENGHINANYA TETAPI DIA SENDIRI YANG MENGHINA DIRINYA>>>MELETAKKAN DIRINYA SETARAF DENGAN ORANG@ YANG SAMA WAKTU DENGANNYA...

    p/s: saya setuju surat ini tiada apa yang nak dibimbangkan, isunya ialah BN/UMNO sudah kebasian isu untuk dimomokkan kepada rakyat di Kuala Terengganu...Satu tindakan paling "BIJAK" oleh EZAM

    thx!

    ReplyDelete
  5. Tak de apa2 pun surat tu. Tak kan salah sebagai orang islam untuk kita berdamai dengan orang islam yang lain? Berdosa ke? Bagi saya ini sifat terpuji. Takde pulak perkataan yang keji dalam surat tu. Ezam nak bertanding dalam pemilihan umno ka? Xpun dah terbanyak makan budi kot? Saya teka ja.. Tak berani saya nak tuduh2. Kalu salah, maaf ye mat ezam...

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.