KEPADA PUTRA-PUTRI ISLAM AKHIR ZAMAN


Melihat berita di CNN yang menginformasikan terpilihnya Barack Obama sebagai presiden Amerika Syarikat yang baru membuat saya tersenyum kerana merenungkan satu hal yang spontan muncul dalam fikiran saya. Beberapa tahun yang lalu Amerika memulai perang untuk menumbangkan seorang presiden bernama Hussein (Saddam Husein), kini Amerika sendiri memiliki presiden bernama Hussein (Barack Hussein Obama).

Meskipun memang Amerika mungkin tak ada intensi untuk menumbangkan presiden kerana namanya, tetapi fakta ringan ini cukup membuat saya tersenyum. Takdir-takdir ringan seperti ini pula yang membuat kita “terhibur”, ternyata alam dan zaman memiliki kadar “humor”nya dengan caranya sendiri.

Tetapi di lain sisi, terlepas dari fakta bahwa Amerika merupakan musuh Islam berdasarkan rejim, tetap saja banyak yang berharap di bawah Obama Amerika sedikit tidak “galak” pada Islam (atau sedikit berharap pada “tuah” kata Hussein dalam nama Obama yang ertinya lekat dengan kebaikan). Figure yang relative terkesan humanis begitu menonjol pada diri Obama, sehingga harapan seperti tadi layak muncul di setiap orang yang berposisi bertentangan dengan Amerika.

Namun Allah SWT-lah yang berkuasa atas segala peristiwa, dan maha tahu terhadap apa-apa yang ada di setiap dada manusia. Amerika tetap Amerika, Barack Obama tetap barrack Obama, kenyataan bahwa mereka menyatu dalam sistem yang berada di luar Islam, bahkan cenderung menganiaya Islam, tentu tak akan membuat mereka istimewa di mata Islam.

Semakin memburuknya kondisi ekonomi Amerika, yang ditandai dengan peningkatan dramatis jumlah pengangguran (angka tertinggi selama 14 tahun terakhir), tumbangnya kembali beberapa bank besar, downgrade status dan memburuknya kondisi kewangan beberapa lembaga kewangan (seperti American Express & AIG), semakin menegaskan arah kekacauan negara kuasa ekonomi dunia.

Ketidakupayaan juga ditunjukkan oleh Eropah, ditandai dengan pengembaraan pemimpin-pemimpin Eropah ke beberapa negara (khususnya negara muslim kaya di Timur Tengah), mereka tidak lagi segan dan malu meminta bantuan dana untuk menyelamatkan ekonomi Barat melalui IMF.

Keangkuhan yang selama ini mereka pertontonkan melalui intervensi ekonomi menggunakan pendiktean kebijakan di negara-negara berkembang, seakan tak berbekas, mungkin mereka sudah sadar ekonomi mereka sudah ada di tepi jurang kehancuran, bahkan peradaban mereka sudah di ujung tanduk kekacauan.

Kekacauan ekonomi Amerika dan Eropah merefleksikan banyak makna. Kehancuran itu dapat saja bererti kegagalan sistem ekonomi kapitalis, setelah sekian abad ia berkibar tanpa tanding. Atau kekacauan ekonomi ini pula dapat dijadikan tanda awal keruntuhan satu peradaban moden yang dipimpin oleh masyarakat Barat (Amerika & Eropah). Jika saja benar ini berakhir pada melenyapnya satu peradaban berikut sistem-sistem kehidupannya, maka tak lama lagi akan muncul peradaban baru menggantikan Barat.

Peradaban baru akan tiba!

Saya bermimpi, peradaban itu adalah peradaban ISLAM. Kemunculannya akan dimulai dan ditandai dengan bangkitnya generasi pengusung peradaban itu. Ya generasi Islam baru akan datang! Putra-putra Islam akhir zaman sedang tumbuh menuju takdirnya, menuju singgasana yang dijanjikan. Kehadiran mereka telah dinanti bukan hanya oleh para orang tua tetapi segenap alam raya.

Mereka akan menunjukkan wajah Islam yang sesungguhnya, karena terlebih dahulu mereka akan tunjukkan seperti apa manusia Islam itu sebenarnya. Mereka akan hadir dengan jasad-jasad yang prima, emosi yang penuh kematangan dan akal yang optimal kecerdasannya. kerja mereka 10 lipat ganda dari manusia biasa. Satu panji yang mereka usung, iaitu panji kebenaran Islam.

Putra-Putri Islam Akhir Zaman, waktu kalian sudah tiba!

Terimalah warisan dunia bersama kekacauannya, perbaiki ia dengan Islam, makmurkan ia dengan iman dan pertemukan manusia dengan kampung halamannya, iaitu Syurga.

Oleh Ali Sakti, Indonesia.

Dah tahu tentang peraduan mudah ini? Jika belum, KLIK KAT SINI DULU!

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

6 comments:

  1. Salam,

    Untuk waktu terdekat, saya kira Islam akan terus muncul dengan "dua wajah", seperti di Malaysia: ada "Islam garis keras" (PAS) dan ada "Islam sederhana" (UMNO).

    "Islam garis keras" mahu melakaanakan hukum Islam dan menegakkan negara Islam.

    "Islam sederhana" mahu mengembangkan syiar Islam saja, dan kalau mampu, mahu menegakkan "tamadun Islam" ala Islam Hadhari.

    Saya rasa di kebanyakan negara umat Islam yang lain pun begitu(?)

    ReplyDelete
  2. Salam Aflah,

    respon saya kepada Tun Jeram, bukan garis sederhana la tuan, tapi garis lembut lemah gemalai, lemak berkrim disukai ramai....hampeh!!!!

    Insya Allah, akan muncul peradaban Islam mewarnai dan menjuarai kepimpinan dunia satu hari nanti, masa makin hampir...
    thx!

    ReplyDelete
  3. Kesian Ali Sakti dan kesian kepada Aflah sendiri. Entri kali ini tidak lebih tidak kurang ibarat angan-angan Mat Jenin.

    Suara-suara seperti ini lazimnya dilaungkan oleh orang-orang yang menang sorak tetapi kampung tergadai.

    Contohnya Perak dibawah PR, setiap sekolah Cina dapat tanah 400 hektar dan kampung baru Cina dapat geran tanah 'freehold'.

    Selangor dibawah PR dapat ladang babi moden dan Pengerusi PKNS dah pergi ke DAP.

    Baguslah tu Ali Sakti dan Nuraflah. Teruskan laungan kamu dan biarkan kampung tergadai tanpa disedari dibawah PKR.

    ReplyDelete
  4. perjuangan politik yang ada hanya menepati konsep demokrasi acuan barat...follow the majoriti....dengan tiada mendidik keperibadian muslim...tetapi hala tuju akan ke situ...bagi pejuang muslim sejati mereka bergerak tanpa menonjolkan diri... jika dari 1 iaberkembang ke pelusuk dunia...begitu juga penghujung zaman..ia akan bergerak dalam hati sanubari insan ...ia akan datang mengetuk hati hati manusia...itulah gerakan sufi....

    di amerika ...german tumbuh subur gerakan....tidak di sedari pada masyarakat umum nya.

    ReplyDelete
  5. Haha.. Saya lebih kesiankan Anon 12.03am yang tidak yakin dengan perjuangan Islam. Masih tebal sikap taksub kepartian sehingga komen melencong pada perkara-perkara yang bersifat kebencian.

    ReplyDelete
  6. Saya merasai Islam membangun di Negara lain terlebih dahulu.
    Bukannya di Malaysai.

    Anonymous said...12.42am.
    Ia berkembang ke pelusuk dunia...begitu juga penghujung zaman..ia akan bergerak dalam hati sanubari insan ...ia akan datang mengetuk hati hati manusia...itulah gerakan sufi....

    Gerakan sufi ini satu gerakan yang halus.....juga di UK...
    Contoh:
    Arah kiblat
    (Kebanyakkan Gereja-Gereja yang telah dijual dan telah dijadikan Masjid oleh umat Islam )
    Sudah mengikut arah kiblat,sebenar.
    Itu salah satu kejadian agak aneh dan kita sujud atas keagungnya.

    Bagimana umat Islam masih ragu dan keliru.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.