AHMAD ISMAIL SUDAH MELAMPAU?

Merujuk kepada laporan Malaysiakini yang bertajuk “Ahmad: Saya sanggup hadapi risiko”

Saya tak tahu apa lagi alasan Pak Lah kali ini lepas menyaksikan klip di bawah :




Perlakuan ini sangat BAHAYA! Dan, saya ulangi SANGAT SANGAT BAHAYA!

Jika Pak Lah masih lagi mahu mempertahankan tindakan melampau Ahmad Ismail itu, maka tidak mustahil kaum Cina di negara ini akan mendesak parti-parti yang mewakili kaum Cina dalam BN untuk meninggalkan BN seberapa segera.

Hampir kesemua rakan saya dan ahli keluarga saya yang berbangsa Cina atau yang menjadi ahli UMNO sangat ‘terasa’ dengan perlakuan ganas UMNO Pulau Pinang yang dipaparkan dalam siaran berita NTV7. Tetapi, kami masih dapat bersabar dan hanya mengganggap perlakuan itu sebagai ‘kebudak-budakan’.

UMNO Pulau Pinang tidak sepatutnya mengoyakkan gambar Koh Tsu Koon jika mereka benar-benar marah terhadap Gerakan. Banyak lagi cara lain yang lebih berhemah dan beretika dalam konteks perpaduan BN untuk menyuarakan sebarang ketidakpuasan hati.

Ahmad Ismail boleh memilih banyak lagi kaedah lain untuk membuktikan yang dirinya benar atau tidak bersalah. Bawa kesnya ke mahkamah, lantik seberapa ramai peguam hebat yang beliau mahu, saman wartawan yang memutar-belitkan kenyataannya dan dedahkan seberapa banyak skandal atau penipuan yang dilakukan oleh Koh Tsu Koon.

Mengoyak gambar pemimpin kaum lain bukanlah jalan penyelesaian untuk membersihkan namanya. Perbuatan itu bukan sahaja akan melemahkan kredibiliti UMNO tetapi juga akan melemahkan kerajaan Barisan Nasional. UMNO tidak boleh membentuk kerajaan di negara ini jika tidak mendapat sokongan kaum lain. Itu adalah fakta yang jelas lagi sahih.

Sebagai umat Islam, saya amat sedih dengan perlakuan mengoyakkan gambar pemimpin kaum lain. Inikah imej Islam yang ingin ditonjolkan oleh UMNO? Dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, perbuatan seperti ini tidak seharusnya berlaku.

Ingatlah bahawa marah itu api, api itu syaitan dan syaitan itu tempatnya di neraka. Sepatutnya bulan Ramadhan adalah bulan umat Islam menonjolkan semangat ketaqwaan mereka dan bukannya menonjolkan sikap ‘melampau’ yang tidak kena pada tempatnya.

Cuba bayangkan, apa akan jadi kalau parti yang mewakili kaum Cina mengoyakkan gambar Pak Lah?

Fikir-fikirkanlah…

Nur Aflah : Saya berharap agar seluruh kaum Cina di negara ini dapat bertenang dan bersabar dengan insiden ini dan saya juga berharap agar insiden seperti ini tidak akan berlaku lagi di masa-masa yang akan datang.

Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

37 comments:

  1. ini adalah wayang gambar yang terhebat di abad ini arahan usof hasnot selam. penonton pasti berlinangan air peluh ketiak menonton nya. harap bawa tisu jamban satu bag plastik.

    pelakun handalan 6 star: Koh Sunken Ship dan Nana Tanjung.

    ReplyDelete
  2. kalau semua pemimpin polituk tak kira pihak mana pun bersabar perkara ini tak berlaku..........
    yang jadi mangsa semua sekali....yang aku khuatir...selepas ini banyak tindakan hilang akal akan berlaku....ini yang kita khuatiri....last last rakyat semua kena tanggung...cukup bahaya......

    pertembungan politik .... sepatut nyer perlu banyak secara kompromi.

    aku mampu berdoa ....semoga ALLAH melindungi hamba hamba nya.

    apa nak kata lagi....ini kehendak semua...

    pesanan.. sesama kita berpesan kpd rakan rakan masing banyak banyak bersabar tak kira siapa pun elakkan lah dari berkata yang boleh memanaskan keadaan

    salam

    ReplyDelete
  3. OMG! ahmad!
    is that the best you can do?
    tearing picture ??
    i didn't felt threaten at all!

    hahaha!

    Dun worry!
    we chinese, have tasted greater sinister provocations and threat than this....
    as we all may know, this is politics of the desperado!

    ReplyDelete
  4. Eyelah yg baik dari Allah. Bila Hidraf bangkit isu perkauman tak komplen.Tapi bila Umno semua bising.Korang tak kenal hati budi cina dan india ni. Sy pernah tinggal kat Singapore. Melayu sana begitu mengenali Cina dan India. Mereka tdk akan memahak melayu, Dalam gov atau swasta peluang melayu cuma 5% shj. Wlpn kita berkelayakan tp bangsa mereka diutamakan. Sedarlah. Jgn sampai jd Melayu Msia jd mcm melayu Spore sudahlah. Sedih sy tgk.

    ReplyDelete
  5. Apakah Ahmad sudah melampau ? itu persoalan yang perlu kita tanya kepada diri kita sendiri. Mungkin Ahmad melampau dan mungkin Ahmad perlu membangunkan masyarakat majmuk kita yang kini sedang terlena.

    1)Bangsa asing (tidak merujuk kepada semua) merasakan diri mereka kini ada kuasa dan bagaikan masyarakat yang terkena kejutan budaya. Yang tidak lagi menghormati perasaan org-org Melayu (Bumiputera) yang sememangnya ada hak dan keistimewaan. Ini tidak pernah berlaku sebelum ini.

    2) Bangsa Melayu (bukan kesemuanya) sanggup mengadai maruh melayu dan mengapi api kan keadaan hanya mahu memenangi hati pengundi bangsa asing,Dalam ceramah (kalau benar Ismail ada berkata, tapi dia nafikan ) biasalah , bila dah panas mungkin terlepas cakap dgn senario yg ada sekarang , sesiapa juga mungkin menjadi lupa.Kita pun tahu dalam ceramah mereka , mereka juga ada mengutuk bangsa kita bila memberikan ceramah di hadapan bangsa mereka dalam bahasa mereka.

    3)Mengapa mereka kini terlalu sensitif, sdgkan kita juga pernah dikutuk oleh mereka, bangsa kita kerajaan kita juga pernah di hina , tetapi kita tidak pernah bertindak dan membesarkan perkara sebegini kerana menjaga sensitiviti perkauman , kita tidak pernah panjang-panjangkan perkara ini, bagi saya ini hanyalah menangguk di air yang keruh dan bukan sahaja menangguk tetapi di kocak-kocak sekali. Ini adalah agenda politik pembangkang yang mahukan bangsa asing membenci UMNO.
    Kalau kita tgk ,siapa yang mengapi-api kan isu ini.Org Melayu juga yang pakai serban dan ketayap dan yg ghairah untuk menjadi kerajaan.

    Kita perlu melihat dari berbagai sudut, perkara ini tidak akan menjadi bertambah panas jia tidak di simbahkan minyak lagi.lagi baik simbah asid aja.

    Bagi saya ianya menjadi parah apabila ada pergeseran peribadi antara Ahmad Ismail dan Koh Soo Khon. Kedua-duanya ada agenda tersendiri. Koh mahu menunjukkan kpd bangas China bahawa Gerakan bangun menentang apabila bangsa nya di hina. Ahamd pula bila di bakar mahu menunjukkan bahawa dia juga anak jantan yang mempertahankan maruah diri beliau sebagai org Melayu. Sebenarnya Ahmad juga ada salahnya kerana menurut kan hati dan Koh Soo Khoon kerana mahu jadi hero bangsa China dan pemimpin pembangakng kerana jadi batu api.

    Semuanya salah........ dan kita yang serba salah.

    Tak bolehkah kita buat Malaysia ini tempat yang bahagia untuk kita tinggal dan manjalankan kehidupan yang bahagia seperti dulu - dulu.

    Kalau aku di anugerahkan satu kuasa yang ajaib akan aku kumpulkan mereka-mereka yg sibuk berpolitik ini di satu padang yang luas dana kan ku simen mereka ini semua supaya keras terus di dalam simen dan tidak menggangu lagi rakyat yang mahu hidup bahagia.

    Heran bangsa ku ni sebenarnya dah jadi angkasawan , dah jadi pelayar yang mengelilingi dunia, dah jadi pendaki gunung tertinggi,

    Apasalahnya kita fikirkan macam mana nak berulang alik ke bulan jika kita bosan-bosan du kat dunia ini , taklah org menggunkan istilah meninggal dunia itu sebagai mati sahaja. meninggal dunia pergi ke bukan 2 bulan ke.....

    singkang www.kpmu.net
    tadi kan.... kpmu link kan url blog ini dalam artikel kpmu.

    ReplyDelete
  6. Salam,
    Saya juga berkongsi risau atas kelakuan yang tidak mencerminkan kewibawaan beliau sebagai seorang pemimpin parti dan seorang umat Islam. Pak Lah harus mengambil tindakan dengan segera agar situasi menjadi terkawal dan tidak mencetuskan sesuatu yang tidak diingini.
    Sekiranya beliau boleh mengeluarkan kata-kata Melayu mempunyai had kesabaran, maka perkara yang sama juga boleh dikatakan oleh kaum Cina, tapi saya berdoa agar rakyat jelata dapat lihat siapa yang menghasut dan siapa yang sabar dan waras.

    ReplyDelete
  7. Cuba perhatikan songkoknya bertanduk dua!!

    ReplyDelete
  8. Chinese only wants to defend their basic rights and never insulted Malay of their rights. When ever there is a crisis in Umno, Chinese will be made as a scape goat.

    The 1st generation of Malaysian Chinese might have the option to go back to China before Medeka, i guess. but those Chinese who born here as Malaysians have no choice but to love Malaysia and die as Malaysians

    Chinese do make a lot of sacrifices in helping the Malay by sharing the wealth, losing the opportunies to enrol in top local higher learning institutions, slowing down the country's progress in order for the Malay to catch up.......while some Malays keep on beleiving that Chinese is a Threat and provoking confrontation, the whole world out there is progressing and we are losing out. The real threat is out there.

    Now Malay needs help from the government, but if the social injustic goes on, very soon Chinese will become weak before the Malay can become strong in Economy.

    It is the irresponsible Politicians that make Chinese looks like the threat and enemies to Malay. using the devide and rule tatic to stay in Power.

    ReplyDelete
  9. ini lah perangai asal ahli UMNO, BILA NAK UNDI MEMBODEK DAN MANIS DIBIBIR, bila dah dapat undi menderhaka, ini lah puak haramjadah, sorry lah kalau tak senonoh, tapi saya terasa may13 1969 kat quarters polis high street dan ada tengok mayat orang kena cincang. Perkara yang berlaku hari ini adalah hasutan perkauman cara umno, tiap2 kali ada korrupsi atau kalah, tepuk dada dan berbaduah macam beruk. Bukan saja ORANG NI bolih BERTEPUK DADA, kalau orang lain start bertepuk dada jahanam so kepada umno bertepuklah dada berapa banyak you suka, tapi DSAI MEMANG AKAN NAIK TAKHTA. AHMAD NI KAKI BANKRUP LAGI CURI WANG DARI KERAJAAN PULAU PINANG $500,000.00. ADAKAH INI YANG AWAK SMUA NAK SOKONG KAKI CURI DAN LANUN.

    ReplyDelete
  10. Nak jadi negara Islam? Kene tukar perlembagaan. Nak tukar perlembagaan, kene dapat 2/3 majoriti.

    Secara lojik, penduduk Islam mesti ada at least 75%.

    Statistik sekarang? Tak ada negara Isalam di Malaysia untuk sekurang-kurangnya 200 tahun daripada sekarang.

    UMNO? PENIPU MENGALAHKAN DAJAL.

    Atau UMNO mungkin DAJAL yang dah timbul.

    ReplyDelete
  11. 2 X 5 = 5 X 2

    HAL ISU SENSITIF NI SEMUA SAMA JER... TAPI ORANG MELAYU DAH BANYAK BERSABAR DALAM BANYAK PERKARA DAN TELAH BANYAK BERTOLAK ANSUR... SAMPAI KIAMAT HAL BANGSA NIH TAKKAN TAMAT.

    SEMUA PEMINPIN MANA MANA PARTI PATUT LEBIH BERTANGGUNG JAWAB...MEREKA BUKAN TAK TAU.

    SEMUA INGIN JUARA.

    HABIS....LAH

    ReplyDelete
  12. TANDUK DUA HE HE YE KER......MACAM MANA NAK TENGOK.. DAJAL MATA SATU ADA KOT MERATA RATA

    .......

    SELALU TENGOK TOM N JERRY KER


    SHALOM

    ReplyDelete
  13. Salam semua,

    Saya berharap rakyat malaysia jangan terpengaruh dengan semua ini,
    biarlah pihak berkuasa yang ada menjalankan tanggungjawab mereka, bagilah pemimpin kita ruang untuk menyelesaikannya, semoga insiden ini akan diselesaikan dengan baik demi kemakmuran kita semua...amin..

    ReplyDelete
  14. TThis has showcased the real quality of UMNO people, arrogance and.......

    May Pak lah and Najib realise for the bad things they have done unto others...it falls back on their faces. Both should resign from their posts cos they are not qualified to rule the country.

    ReplyDelete
  15. Bismillahirahman nir rahim
    Cik Nur
    Sesungguhnya Allah itu maha adil . Dulu bantuan kewangan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di hentikan oleh kerajaan Malaysia kononnya berita budak-budak SAR memijak gambar pemimpin Besar UMNO.Tetapi di bulan Ramadan yang diberkati oleh Allah SWT ditonjolkan perkara yang sebenar siapa dalang yang memijak,mengoyakkan gambar Pemimpin BN .So pemimpin pemimpin UMNO jangan berlindung disebalik topengan Syaitan yang dilaknati oleh Allah SWT dan kemana perginya persatuan NGO yang sibuk melaungkan kemelayuan .Kenapa tiada susulan bantahan terhadap kebiadapan ahli UMNO .Alhamdulilah kami Melayu Islam tidak akan mengikuti cara- cara tingkah laku Melayu UMNO. Nau zubillah

    ReplyDelete
  16. macam mana nak maju? Ini lah jenis pemimpin yang ada. saya percaya sebenar nya orang Penang telah buat keputusan yang tepat pada PRU 12 tempoh hari. Disgusting. Ini lah akibat nya bila pemimpin no 1 dan 2 pun nak main politik, mereka berdua sepatutnya menunjukan kuasa kerana kepentingan negara bukan nak berlakon,hipokrit kerana political survival.aduhh....cik Nur... sakit jiwa la. dh9753

    ReplyDelete
  17. sya menyeru semua orang melayu islam supaya bersatu dibawah payung PAS dan berkerjasama mamajukan ummah. Tinggalkan Umno yang semakin tak relevan sekarang ni. Pandang masa hadapan.

    ReplyDelete
  18. Chinese only complaint about the remark made by Ahmad alone and demand apology but Ahmad is further insulting the whole Chinese Community and he is using the whole Malay community, Umno and Islam as his shield.

    ReplyDelete
  19. Idol worshipers are greedy, filthy and cunning liars who will kill the malays in their sleep.

    Lets send them back from where they came from and solve 80% of malaysia's crime and economic problems.

    -Ahmad Ismail

    ReplyDelete
  20. 50 years ago they were backward people, they needed help to survive. They asked the chinese and Indians to help them, teach them skills, how to do business, places in Universities, Government contracts..........all at the expense of the Kafirs, and all at the expense of Quality

    Today after achieving what they want and learnin g the trade, they ask the Kafirs to leave....

    THIS IS THE TRAIT OF NATURE'S GENTLEMEN ?

    BASTARDS !!

    ReplyDelete
  21. refer to cahaya
    september 09 08 3.39 am

    isu perkauman bukan di mulakan oleh orang melayu...orang melayu dah banyak berkorban hak..berkorban perasaan...berkorban maruah.......

    tektik mengelat bukan kita tak tau bukan melayu bila sentuh hal mereka ..mereka kata kita rascist..kalau rascist cari lah dalam dunia nih mana satu bangsa yang bermurah hati sanggup berkongsi kuasa ...beri hak kerakyatan....tapi itu dah sejarah kita terima...tapi nak kata orang melayu rascist,,,fikir dan tanya lah diri sendiri.


    to cahaya... pls check back is it true what u r saying....

    pls be sincere in your statements. dont said that the non malays has losing everything....

    lots of oppurtunity the non malays has benefited more or equal to the malays..who said the govt doesnt help the non malays especially chinese...pls dont deny it....

    about placement in local u or scholarship.... the malays is doing well an excel in their studies....pls open yr eye..malays is not that stupid..they dont rob the places from the non malays they have to follow the merit system.

    CAHAYA...does the malays give trouble to u....? PLS ANSWER.



    as a malay .... did i give a problem to u?

    do i asked your money? ask u to feed my kids.

    beg u to give a free shelter.

    asked u to pay my car installment...

    pls b fair in your statement...do u think the malays didnt pay the income tax, business tax,

    i dont owe any thing to your race .. i have to pay everything...pls tell me what the malays benefit from the govt...

    malays to has to loan for their studies. buying property...malays too has to pay the price as the none malays.. enter IPTA now base on MERIT so theres no issue about malays enter university with lower result.

    please dont said the malays discriminate the non malays.....


    do u dare to said to your malay friend ... as rascist..

    we lose some we win some, fine for everybody ... but the malays is not jus only lose some ....but sacrificed whats belong to them n share w people of totally diff ethnic,language,culture n religion.


    for u .... cahaya...

    u dont have to be worry...my son n daughter wouldnt rob the rights of your dauhgter or son to enter IPTA. if they dont meet the standards i have prepared my fund for them...insurance n trust fund for them to enter private college..even i dont need ptpn loan..

    ...cahaya.... for your info i m self employed..i dont need any body or to bodek kerajaan for jobs...i dnt need to give any duit kopi to secure any job...n i dont beg to your race for busnss but i know how to secure busness.

    cahaya, pls dont have a thought i...as a malay is incapable to compete with u or yr race....

    your write up seems as if the malays has robbed everything from u.... n your race....is it true?

    is it true cahaya...?

    is it true cahaya?

    did i, my family my mum my late dad, my cousins, my fellow kampung folks, my neighbours, my friends has taken everything from u or your race...

    pls tell me how much money we owe u.

    shalom, salam

    ReplyDelete
  22. "Idol worshipers are greedy, filthy and cunning liars who will kill the malays in their sleep.

    Lets send them back from where they came from and solve 80% of malaysia's crime and economic problems.

    -Ahmad Ismail"

    If you want to send them back to where they came from. i would suggest UMNO start having talk with China and India to accept the Malaysia Chinese and India, then Malay government should compensate the Malaysia Chinese and Indian for tears and sweat in building the country for the Malay.

    China and India were the countries that we look down upon in past, now they are more advance and developed than us - and they are the world economy power.

    May be Malay government should also hold talk with US, Europe and Australia they might also accept Malaysian Chinese and Indians, becuase they are intelligent, cooperative and hard working that can help to build their countries.

    So Malays will be happy and Non-Malays found the future! Happy Ending!

    ReplyDelete
  23. 50 years ago they were backward people, they needed help to survive. They asked the chinese and Indians to help them, teach them skills, how to do business, places in Universities, Government contracts..........all at the expense of the Kafirs, and all at the expense of Quality

    Today after achieving what they want and learnin g the trade, they ask the Kafirs to leave....

    THIS IS THE TRAIT OF NATURE'S GENTLEMEN ?

    BASTARDS !!

    September 9, 2008 8:52 AM



    refering to the writer,

    who r u reffering to as 'bastards'
    is it .
    all the malays even the sultans ,the dymm agong, bro anwar, nik aziz the whole malays
    puhhhh!!!!!!!!! u r dammn bloody rascist

    kurang ajar punya manusia... keturunan bangsa kamu macam itu ker....aku pasti tidak...mereka mungkin tak sebegitu.

    memang aku marah bila ... jika kamu di depan mata aku... hmmmmm.

    awas.....

    ReplyDelete
  24. Nur, selamat berpuasa...!

    I only have this to say...:-

    Ahmad & 'goons' behaviour represents BN & UMNO...!

    Ahmad & 'goons' behaviour DOES NOT, I repeat DOES NOT represent the Malay rakyat of Malaysia.....!

    Betul...............???

    ReplyDelete
  25. "is it true cahaya?"

    Friend,

    you owe me nothing. i do not against Malay and not a racist. i respect those Malay like your goodself. i am just sharing my feeling of losing out. I feel that a policy to help the weak is always a good policy. But the government have mis used the fund.

    There are bad sheeps in all races including my family.
    I am well aware of stereotypes can lead to prejudice. And these attitudes can lead to discrimination, or treating pepole differently because of the group they belong to.

    I think we should have more open dialog to foster better understanding but in many cases even before we start dicussing, it had immediately been labelled as very sebsitive issue and lead to sedition.

    Even Malay and Non-Malay living together 50 years do not understand each others in a small country, how can we understand the world and compete in the world market place.

    i respect you my friend, i have learnt something from you. Let's work togather for a better Malaysia.

    Anyway, i am not living in Malaysia but hope to come back on day as a proud Malaysian.

    ReplyDelete
  26. Salam,

    Suka ke tak suka ke...bergaduh sesama kaum memang tk untung....dah Malaysia ni majmuk pandai2lah berbaik2...kalau Melayu takut kena tindas..maka baikilah diri dan jadilah bangsa yg kuat dan gagah barulah layak dihormati kaum lain...aku tk rasa Cina yg dtg Malaysia ni terus2 jd senang..diaorang pun keje kuat dan penuh berdisiplin.....bab berasa gah tu ala...biasa lah.Itu sebab kita org Melayu kena baiki diri utk jadi kuat...bkn dgn cara koyak gambar,ajak bergaduh dsb....memag dasar UMNO dah gile sebab dah hilang kuasa....jgn terpengaruh lah...dgn kebebalan mamat nih...buat jahanam negara jek...

    ReplyDelete
  27. Cahaya said...
    "Idol worshipers are greedy, filthy and cunning liars who will kill the malays in their sleep.

    aku jawab: melayu bukan bodoh mcm kamu sangka...tiada siapa membunuh melayu dlm senyap..bukan pemimpin korap saja peminpin rascist tak kira apa bangsa di tolak...melainkan pemimpin yang memperjuangkan islam

    Lets send them back from where they came from and solve 80% of malaysia's crime and economic problems.
    why must UMNO has to do the talking, call the british lar... they invite the china and india


    -Ahmad Ismail"

    If you want to send them back to where they came from. i would suggest UMNO start having talk with China and India to accept the Malaysia Chinese and India,

    aku jawab..
    kenapa UMNO sahaja...MCA DAN MIC pun ada saham dalam masaalah hari ini..bincang lah sesama....i m not sided to UMNO anyway....i m just giving a sense opinion.


    then Malay government should compensate the Malaysia Chinese and Indian for tears and sweat in building the country for the Malay.

    aku jawab : why malay govt!.... is it BN... ada UMNO,MCA,MIC dan mcm mcm parti lagi..ma dlm tu...lu pandai putar ayat.. u lagi pandai main wayang ma...ohhhhhh lu punya bangsa saja kelija ini negeri sama itu india...lu ingat olang melayu makan tidor makan tidor kah...
    oii.....kalau wa talak kelija.wa punya latuk, wa punya papa tala kelija...lu ingat lu bagi makan lu punya bapak bagi gua makan kah....

    kurang ajar punya statement...

    China and India were the countries that we look down upon in past, now they are more advance and developed than us - and they are the world economy power.


    aku jawab : aku tak pernah pandang rendah pd kdua dua negara tu...engkau yer ler kot.. CAHAYA ...i ve been two china twice... aku dah tengok suasana negara....masyarakat china utara beza perangai...mereka lebih tertib..dan muslim di cina dari bangsa HUI bukan bangsa HAN macam kamu. so kalau dia kuasa ekonomi bagus lah so whats the issue... takkan amerika dan jepun saja....come on lah cahaya ....hidup kena berusaha...u think the malays tak berusaha ker...u think u dan bangsa u saja ker yang berusaha....dont be selfish....

    May be Malay government should also hold talk with US, Europe and Australia they might also accept Malaysian Chinese and Indians, becuase they are intelligent, cooperative and hard working that can help to build their countries.

    aku jawab : aiya.... so nallow lar your mindset ... sapa sapa pun suka ...mana mau pigi cali makan.
    aiya manyak manja mau malay gomen ulus ka...mana ada malay gomen...lu cali satu dunia....la..sultan sultan ala la..lu aaaah manyak lansii oh. melayu pun ala pigi luluk ostelia...wa dua taun lalu adelaide sudah pigi...ada melayu..ada cina ..ada india...lu mau pigi pigi lar...kita melayu baik punya olang ...tak suka sakit hati sapa sapa..lu kata wa bodoh takpalar.. sebab lu saja atau lu punya bangsa saja pandai ok lar...tapi lu kalau kata wa malas ...wa marah lor.. lu ingat lu sapa.....

    So Malays will be happy and Non-Malays found the future! Happy Ending!

    aku jawab: hai ya . wa melayu mana mau lali..mana mau pigi...ini tanah melayu..malaya..malay+sia=malaysia
    happy tarak happy sama juga. oh so u just find your future....thnx god...let me tell u no body wants the current situation happened. pls understand..i myself, to certain extend wish not to be emotional about wats going on....but pls look around u in the blogs...peoples r insulting each other.

    what do u get..nothing...if u frustrated w certain things dont summarised everything ...dnt lump everything...be objective.. politicians they r wearing masked they have public face n personal face...u dont know them...unless u r one of them.

    r u one of them ???... u r playing politics base on yr writing.

    September 9, 2008 9:14 AM





    cahaya.. kamu pun sama rascist...bukan saja rascist tapi bongkak.

    rascist and arrogant... what u wrote is what u r....
    pls dont says the malays in total a bunch of hopeless.

    apa kamu ingat bangsa melayu ini tunggul... tak bangun kan negara ini..lebih daripada bangun negara ini....korban lagi apa yang ada nak bagi bangsa kamu hidup bersama...itu pun kamu tak boleh hargai....dont u appreaciates...

    do u think the mat salleh especially australian will treat u as them....

    di sini dengan srjk china, tamil, hidup berpersatuan... buka kilang merata tempat tak di ganggu langsung. sama sama memerintah...dan macam lagi...nak kata melayu nih rascist.


    come on lah cahaya....kalau satu melayu buat silap semua sama ker...ha....................

    kalau nak kemana pun suka hati kau... no body will stop u.

    aku kena jawap sebagai melayu...bukan sebagai umno.

    umno n melayu is nothing to do btween each other.

    your writings is full of hates..

    shalom.

    ReplyDelete
  28. saya setuju dgn rocky din. ni hanya sandiwara umno.

    yang Gerakan dan MCA buat bising pun sandiwara jugak. Gerakan dan MCA dah baca, bila orang2 mamat bukit bendera buat macam tu, dah tentu orang2 kaum cina di penang tidak akan beri lagi undi dalam PRU13 nanti, DAP dan PR akan untung dalam scenario begini. UMNO dah baca, cara mereka nak menandingi PKR dan PAS di penang, mereka mesti buat sesuatu diluar norms, kononnya mereka ni hero melayu.

    masing2 bersandiwara nak jadi hero kepada kaum masing2

    ReplyDelete
  29. cahaya... pls understand we must be sensible in what we involved , said,act, think....etc....

    i m struggling to position my self as today...not so kaya but no so susah. i m trying to motivates my junior malays...pos+ thinking n hrdwork. i hate complacent mind..i m a workoholic .i ve work w chinese firm..b4. dealing w mat sallehs,japs during my proton days. i m not a bright boy during my school days but i believe in hardwork n b the best . ISLAM teach that u hve to work hard .. theres no free meal. i wish i could speak chinese to wider my networking.....i ve travelled a lot ...its open my eye...my mind...i did involved in politics but it is not my line...i hate hypocrites...problem lies in people not party, its nothing to do with party...the people ..the heart..the lust it self..but

    i hve growing kids n i dont want them to be pak turut malays...for the whole of their life. i dont want them to makan gaji for whole life. i wish i could c them sucess..appreaciates what they hve gone thru.

    insyaallah...
    next yr sept i m moving to my permanent offce.( currently i m renting ) my owned 100% sweat n blood effort as u said.

    my purpose to join aflah's blog is just to share xperienced ..knowledge.. reading..knowing people...at least
    i learned frm othrs . i dnt mind at all even if they r younger than me.

    current issues that partly effect everybody...makes me alert as indivdu. i dnt like things going on i hate narrow minded . sometimes i feel like the environment is rules by "MAFIA"
    why its like clans fighting..its like GHEE HIN N MALAY WARLORDS ON THE OTHERSIDE VS HAI SAN N MALAY WARLORDS ON THE OTHER.

    I M NOT REFERING TO ANY BODY. individu..or grps..but it seems as if its going to that direction...MAY ALLAH PROTECT US ALL.


    CAHAYA if my remarks harsh fr u..accept my apology... i dont mean it... kadang kadang pahit nak telan ...at least we learnd something.

    salam, shalom

    ReplyDelete
  30. Salam,

    Orang ramai yang rational, tidak kira kaum pasti amat sayang NA atas komennya tentang isu perkauman ini!

    Bagi orang Cina kebanyakan tidak beremosi tentang hal ini walaupun merungut tentang aspek2 keterlaluan dan salah guna hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. Hakikatnya hak istimewa ini di putar belitkan menjadi dasar ekonomi baru (NEP)dan selepas itu NEP/DEB di eksploitasikan oleh kuasa besar UMNO untuk mengaut kekayaan ber billion secara HARAM.
    Akhirnya rakyat derita kerana ekonomi merosot atas 'corruption' ini.
    Sebab inilah Singapura ada harta dalam Temasek/GIC sejumlah us$450 billion dan Malaysia hanya ada hutang, walaupun Singapura tidak ada harta semulajadi seperti tanah, minyak, kelapa sawit, etc.
    Malah air pun dipaksa impot dari malaysia!
    Tolong baca 'speech'di URL ini...

    http://www.malaysianbar.org.my/speeches/text_of_lee_kuan_yew_speech_at_the_opening_of_the_international_bar_association_s_annual_conference_on_sunday_oct_14.html

    So, malaysians, grow up, stop thinking about special rights of this and that group and all work together for a brighter future for all!

    ReplyDelete
  31. selagi ada umno selagi tula melayu akan mundur dari segi pemikiran dan tak akan maju sampai bila2..berfikirlah sebagai muslim yang memperjuangkan Islam dan kedamaian kalau benar melayu itu beragama Islam.kalau melayu berfikir sebagai melayu dan iman letak no.2,hanya berjuang untuk bangsa melayu dan ideologi perkauman yang sempit tak ubahlah sama macam bangsa arab musyrikin
    Mekah dan munafik Quraisy yg tenggelam dalam nafsu,kuasa dan harta yang teramatlah sementara di dunia ini.Sesungguhnya Islam tak pernah membezakan sesuatu kaum melainkan taqwa di sisi Allah SWT.Ini adalah ujian dari Allah, Tuhan seluruh alam, Maha Mengetahui atas setiap makhlukNya.Semoga kemenangan di pihak yang benar di jalan Allah.

    ReplyDelete
  32. Hello to all ticklish!

    We need a Democratic Party of Pendatangs to run in next election!
    All welcomed to join party, including special rights holders, anarchists,feminists,opportunists,cronyists (is there such word?),whatever.
    Ha..Ha...

    ReplyDelete
  33. I ask everyone to read the article and the comments from the top to the bottom, now I ask you this question, are you Malaysian? or are you MALAY, CHINESE, INDIAN, SIKH, DAYAK, BIDAYU DUSUN, and NEGRITO dan lain lain.

    Look at ourselves, how we are insulting each other, bertaubat lah semua, calm down, don't let the pariah corrupt politicians, immaterial of which ever race make your blood boil. what for? Kalau besok berlaku kacau bilau, baguskah? All the foreign investor lari keluar, factory tutup, mata wang kita memang akan jatuh, business slow down atau kena tutup, kita kena buang kerja, nanti macam mana nak beli makan utk keluarga.

    WHAT IS HAPPENNING HERE IS ALL SENDWARA AND BORIA, I come from the generation that went through may 13, I have seen families of all races devasted, malay, chinese indians, eurasians, sikhs dll, Don’t forget there is no insurance coverage for WAR OR RIOTS.
    You think besok kalau jadi another may 13, your house kena bakar your anak kena bunuh, bini and daughter kena rape, ada insurance kah. will money bring back your agony, where will the culprits like this AHMAD GUY BE WHEN kacau bilau berlaku, guarantee you he will be overseas, this is the way of the crooks, liars, cheaters, conman, corrupters. OR THEY WILL BE HIDING BEHIND STONE WALLS with a lot of body-guards. WHILE THE KUNCHU2 MAT REMPIT AND GANGSTERS GO AND CREATE PROBLEMS and mayhem.
    I ask you one question, when you watched the Olympics recently, when our MALAYSIAN BADMINTON PLAYER WAS PLAYING, WERE YOU SUPPORTING HIM?, AS A MALAYSIAN?, AS A CHINESE?, WHICH ONE, MISBUN SIDEK IS HIS COACH, WHEN THEY HUGGED, WAS THERE DISGUST IN YOUR THOUGHTS OR SORROW FOR THE LOSS, to our COUNTRY OUR FLAG.

    OR for that matter THE OLDER GENERATION WHO USED TO SUPPORT OR STILL SUPPORT THE MALAYSIAN FOOTBALL TEAM OR HOCKEY TEAM, ARE YOU SUPPORTING THE Malay player only, chinese player, indian player????? siapa??? OR THE MALAYSIAN TEAM.
    I used to support the Malaysian team during the time of TITANS, HEROS, OUR GIANTS, yes folks when we actually had a football team worth supporting , with legends like MOKHTAR DAHARI, SOH CHIN ANN, SANTOKH SINGH, ARUMUGAM- SPIDERMAN, I THINK OF THOSE DAYS with nostalgia, we laughed, screamed, cried our hearts out, and when we carried the MERDEKA CUP AFTER , beating , Korea, Japan, Indonesia, Singapore, Thailand, and heard the NEGARAKU, WE ALL SANG IN PRIDE, KITA SEMUA TEPUK DADAH KITA sebagai ORANG MALAYSIA.
    The question I ask all of you and especially the Pariah Corrupt (who can't seem to get arrested or charged for corruption)BN POLITICIANS, who did you cheer for during all those football games, the chinese player-kah, indian player-kah, singh player kah, or the malay player and of course all the kaum lain lain,? IF THOSE PLAYERS HAD KEPALA LIKE WHAT HAS BEEN WRITTEN HERE THIS DAY, WE SURELY WOULD NEVER HAD BEEN A GOOD FOOTBALLING NATION IN THE 70s and early 80s,.
    I plus a lot of people used to support the Bn, for A VERY VERY LONG TIME, but until I opened my eyes and started to see the corruption, under table money, exploitation of religion for political purposes, and nothing seems to happen to these politicians. I don’t see any changes in bn, it is a corrupt regime which will try to stay in Power by hook, crook or even bersumpah atas KORAN. Macam ni pun boleh berlakukah? WHO or WHAT is more insulting, exploitation of religion for political gain? MENGAPA, Don’t we have the courts CIVIL AND SHARIAH?
    IN EVERY RELIGION WE ARE ALL TAUGHT THAT THIEVES In every religion We are all taught that stealing is wrong, and society demands thieves ,the corrupt and crooks SHOULD BE PUNISHED and shunned, but in Malaysia it has become a badge of pride, HOW MUCH UNDERTABLE MONEY GUA DAPAT, ALWAYS GUA, GUA, SAYA,SAYA,SAYA.
    WHOSE FAULT IS all this, is it the politicians? judges? police? AG? AGUNG? SULTANS? SIAPA?
    I say we are all at fault, for allowing this to happen, for not TELLING THE CORRUPT, RASCIST, PARIAH POLITICIANS, that Malaysians yang berbagai kaum, agama dan ajaran DON'T WANT THE CORRUPT TO RULE US, what we are hearing today is BORIA AL SENDIWARA PROPOGANDA by a bunch of looser
    SO take a minute and think, IF KACAU BILAU BERLAKU, MAY 13-lah, potong sini, cincang sana, SIAPA MENANG?????,
    MELAYU? CHINA? INDIA? Dll?
    Or will THE WINNERS BE THE HANTU-SYAITAN, crooks who are bankrupt of ideas, they only know one thing, how to be crooks. Nothing else. SO YOU DECIDE, kalau nak maki-paki ataupun pakai otak, shout intolerable rubbish at each other or to calm down and ask yourself this question,
    WHY NOW? WHO WINS? WHO GAINS?
    YOU OR THE CROOKED PARIAH POLITICIANS.

    ReplyDelete
  34. Here is a fantastic article and it is from http://kudaranggi.blogspot.com/
    Monday, September 08, 2008
    Antara pendatang dan penumpang


    Pada mulanya saya agak keberatan nak ulas kekecohan yang berpunca ekoran daripada kenyataan ketua UMNO bahagian Bukit Bendera, Pulau Pinang bernama Ahmad bin Ismail. Sama ada benar atau tidak apa yang didakwa dikatakan olehnya mengenai rakyat Malaysia keturunan Cina bukan persoalannya kerana isu tersebut sudahpun merebak dan mengapi-apikan keadaan.

    Jika tidak ditangani dengan cermat, teliti dan bijak, isu itu boleh ditangguk dalam air yang keruh oleh anasir-anasir yang ingin melihat negara ini hancur serta mengundang campur tangan kuasa asing. Dalam zaman dunia tanpa sempadan dan liputan meluas dan segera oleh media elektronik antarabangsa, apa yang berlaku di sesebuah negara itu tidak dapat disembunyi atau dinafikan.

    Isu pokok yang dibangkitkan oleh Ahmad Ismail membabitkan persoalan "menumpang" iaitu rakyat Malaysia keturunan Cina adalah penumpang di negara ini. Beliau menjelaskan bahawa ia merujuk kepada zaman pra-Merdeka. Bagaimanapun, sensitiviti rakyat Malaysia keturunan Cina telah terguris.

    Saya tidak mengenali secara peribadi Ahmad Ismail, tetapi kenal agak rapat dengan Allahyarham abangnya, Abdul Rahim Ismail, pemilik Syarikat Pembinaan Rahim yang pada satu ketika dahulu agak terkenal sebagai sebuah firma pembinaan Bumiputera yang unggul di Pulau Pinang. Saya tidak tahu apa dah jadi dengan syarikat itu selepas Abdul Rahim meninggal dunia.

    Secara peribadi, saya tidak setuju dengan apa yang didakwa dikata oleh Ahmad Ismail atas beberapa sebab.

    Bagi saya, hampir 90 peratus rakyat Malaysia, khususnya di Semenanjung, adalah pendatang dan kita semua sebenarnya menumpang hidup di bumi Allah. Kita bukan pemilik kekal tetapi hanya menumpang.

    Sebagai contoh, saya sendiri adalah keturunan pendatang yang menumpang hidup di bumi bertuah ini. Datuk nenek di sebelah bapa saya berhijrah dari Makkah dan dari Brunei ke sini manakala di sebelah ibu pula dari Hadhramut, Yaman. Kami adalah pendatang dan penumpang sama seperti hampir semua penduduk negara ini khususnya di Pulau Pinang.

    Bagi Ahmad Ismail, dia juga datang dari keluarga pendatang dan menumpang hidup di negara ini. Ahmad Ismail tidak boleh menafikan hakikat bahawa datuk neneknya adalah pendatang dari India untuk menerokai penghidupan yang lebih baik dan selesa di bumi bertuah ini.

    Perdana Menteri Abdullah bin Ahmad juga tergolong dalam kategori yang sama. Datuknya di sebelah ibu adalah pendatang dari wilayah Guandong, China. Pendek kata, datuk Pak Lah iaitu bapa Allahyarhamah Kailan bernama Hassan Salleh atau Hah Su Chiang adalah seorang pendatang. Beliau berhijrah ke Tanah Melayu dari wilayah Guandong (Kwantung) pada pertengahan abad ke-19 dan menetap di Bayan Lepas sebagai pekebun getah, pesawah padi dan kemudian saudagar intan berlian.

    Najib Tun Razak, Timbalan PM juga berasal daripada keluarga pendatang iaitu dari Sulawesi, Indonesia atau lebih senang disebut orang Bugis manakala sepupunya Hishamudin Hussein tidak terlepas daripada darah keturunan Turki.

    Datuk nenek mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad juga pendatang dari Kerala, India manakala ibu Almarhum Tunku Abul Rahman berasal dari negeri Siam (Thailand).

    Kesultanan Melayu Melaka pun dibuka oleh orang pendatang dari Sumatra bernama Parameswara, seorang anak raja atau bangsawan beragama Hindu.

    Dalam sejarah kesultanan Melayu, kita dapati ada yang ditubuh oleh pendatang dari Bugis dan ada pula dari Hadhramut selain dari Minangkabau.

    Hampir semua orang Melayu di sini berasal dari luar Tanah Melayu tetapi diiktiraf sebagai "bangsa Melayu" oleh Perlembagaan Persekutuan. Kita adalah "Melayu mengikut takrifan Perlembagaan" iaitu beragama Islam, mengamalkan adat resam Melayu dan bertutur dalam bahasa Melayu. Malangnya, bahasa Melayu nampaknya dimatikan oleh orang Melayu (UMNO) sendiri apabila dinamakan sebagai bahasa Malaysia.

    Oleh itu, orang Arab seperti Syed Hamid Albar dan saya, orang Aceh seperti Sanusi Junid, orang India seperti Kader Sheikh Fadzir dan Nor Mohamed Yakcop, orang Bugis seperti Najib, orang Minang seperti Rais Yatim, orang Jawa seperti Mohamad Rahmat dan yang lain seperti dari Madura, Pulau Boyan, Siam, Burma, Yunnan (China) dan selatan Filipina dengan mudah boleh diiktirf sebagai "Melayu".

    Mereka diterima sebagai orang Melayu tidak kira sama ada mereka bertutur bahasa Melayu atau tidak di rumah umpamanya si Arab berbahasa Arab, si Jawa berbahasa Jawa dan si Minang berbahasa Minang atupun si Mamak berbahasa Tamil.

    Bahasa-bahasa yang disebut itu bukan bahasa Melayu dan jika dilihat dari sudut Perlembagaan Persekutuan, tidak boleh diterima atau diiktiraf sebagai bangsa Melayu. Walau bagaimanapun, atas kepentingan dan faktor politik, semuanya diterima sebagai Melayu dan Bumiputera.

    Oleh itu, adalah tidak adil untuk menuding jari kepada orang Cina yang juga kaum pendatang sama seperti orang Arab, India, Aceh, Minang, Batak, Mandailing, Jawa, Madura mahupun Bugis, sebagai menumpang di negeri ini. Kita tidak boleh menafikan bahawa sebilangan besar datuk nenek orang Cina telah berhijrah ke negeri ini semasa Kesultanan Melayu Melaka, bahkan kesultanan-kesultanan terdahulu di Kedah mahupun Terengganu dan Kelantan serta semasa Francis Light berjaya menipu Sultan Kedah untuk menduduki Pulau Pinang pada 1786.

    Kita adalah kaum pendatang yang menumpang hidup di negeri ini. Golongan yang boleh diiktiraf sebagai orang asal atau anak bumi tulen adalah mereka yang kita kenali sebagai Negrito, Jakun, Semang, Jahut, Orang Laut, Orang Darat, Senoi dan suku kaum masyarakat Asli lain yang masih menjadi penghuni belantara.

    Kita tidak harus lupa akan sumbangan dan pengorbanan semua kaum dan suku kaum untuk membangunkan Malaysia sama ada dari sudut ekonomi, kemasyarakatan, keselamatan dan yang paling penting kesepakatan dan perpaduan. Semua orang yang kena dan seharusnya membayar cukai, berbuat demikian tanpa mengira kaum atau asal keturunan, sama ada pendatang atau penumpang.

    Kita semua adalah rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  35. Dasar eko. melayu (DEB) untuk melayu sebenarnya tidak lagi berjaya kerana hanya sedikit sahaja yang berjaya,yang berjaya hanyalah org politik.
    Bila berkerja dikilang tauke-tauke beri gaji sedikit kepada kaum melayu.

    Layulah sebenarnya melayu.

    Melayu dan kaum cina masih lagi ada jurang yang luas.
    Perhatilah.
    Kalau saudara/saudari berada di penang amat terasalah bezanya.

    Ini lah sebenarnya berlaku.
    kerana tidak puas hati.....
    Percayalah.
    Ini bukan kerja gila?
    13 Mei telah menyatakan sesuatu.
    Sejarah akan berulang...........
    sentimen,akan berlaku bukan sahaja di penang malah di JOHOR turut bermain dengan ayat yang sama.
    Bukan hendak berperang.
    Tapi hendak nyatakan sesuatu...
    yang tersembunyi dalam hati.
    Orang-melayu tidak bersatu
    Inilah jadinya.
    Melayu umno lain
    Melayu DAP lain
    Melayu PAS lain
    Melayu keadilan lain
    Melayu kelantan tidak sama dengan Melayu Johor.
    Persatuan Bugis lain.
    Melayu Jawa -kebanyakan.
    Terlalu banyak perpecahan.
    Melayu tabligh lain.
    Melayu + kristian lain.
    M E L A Y U .
    E
    L
    A
    Y
    U
    .

    ReplyDelete
  36. hey dumb@ss racist retards(especially those from MYKMU) that posted some comments in this forum...

    i just want you to use you stupid narrow minded brain and T H I N K!

    During the last GE(2004), more than 65% of the general population (pendatang/penumpang included) voted for BN! resulting in BN getting more than 90% of seats in parliment..!
    and only about 9% of the general population voted for DAP (for you info...)

    Majority of us UNbumiputera malaysian (or pendatang/penumpang as your dumb brain may refer us as)
    chooses BN rather than DAP as we believe and trusted abdullah promises of an efficient and transprant goverment, fighting corruption etc..
    we didn't ask for your stupid kuasa, your stupid ego, APs, permit, kuota, or your dumb Goverment contract!

    we only ask for peace, security, less coruption, an effecient leader

    in the end, what do we get?

    keris wielding, senseless provocation, mindless threat....

    Your stupid leader brought this upon yourself, so don't blame others for this...!

    and regarding your stupid ahmad ismail...
    wtF is his problem??
    warning us and refering us as jews??
    we are like jews?

    we got our wealth because we work hard...
    not because of us controling your economy, or you leader...
    stop blaming everything and anything that doesn't go your way...
    cause that will only make you guys look more pathetic,and stupid!

    ReplyDelete
  37. Aslm'kum klau benar negara ini negara Islam.haram lantik ketua kita dpd keturanan kafir zimi.Tidak spatutnya kita brkongsi kuasa dengan si kafir kerana mereka mahukan nafsu dan hajat mereka trcapai sahaja.KEMBALIKAN PEMERINTAHAN KHILAFAH yang boleh MENYELAMATKAN MALAYSIA.1 ISLAM 1 KHILAFAH UNTUK SEMUA.

    ReplyDelete

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.