MELAYU BAGAN PINANG UNDI SIAPA?


1) Dari awal lagi, para penyokong PAS tidak berani untuk menaruh harapan tinggi di PRK Bagan Pinang. Lebih-lebih lagi, 35% pengundi dalam PRK kali ini adalah pengundi pos dan Bagan Pinang pula sudah dikenali sebagai kubu kuat UMNO sejak dulu lagi.

2) Namun begitu, bila UMNO terpaksa memilih Isa Samad sebagai calon terbaiknya, para penyokong PAS kelihatan bersemangat semula. Kesilapan yang UMNO lakukan dalam PRK Permatang Pasir nampaknya berulang kembali. UMNO boleh tewas sekali lagi kerana faktor calon.

3) Dr. Mahathir sendiri memang tak setuju kalau Isa dipilih sebagai calon. Katanya, UMNO kena utamakan calon yang tiada rekod buruk. Jika tidak, rakyat dan pengundi tak dapat melihat reformasi yang cuba dilakukan oleh UMNO. Tetapi, penyokong Isa Samad ada alasan sendiri untuk menyanggah saranan Dr. Mahathir.

4) Kata penyokong Isa Samad, nasib yang dialami oleh Isa pada 2004 adalah sama seperti jalan cerita yang menimpa Ali Rustam. Mereka berdua dikatakan mangsa percaturan politik kumpulan tertentu. Lagipun, satu dunia dah tahu permainan rasuah dalam UMNO. Kalau tak ‘main’ duit, tak usah berniatlah nak bertanding jawatan ketua bahagian pun.

5) Penyokong Isa Samad memang mahukan beliau sebagai calon. Jika ditakdirkan Isa menang, jawatan Exco seakan sudah pasti dalam genggamannya. Ada juga yang berkata, peluang Isa untuk menjadi kembali Menteri Besar Negeri Sembilan memang cerah berdasarkan kepada kredibiliti Mohamad Hasan yang jelas tercalar sejak PRU 2008 dahulu.

6) Lalu, bila Isa terpilih sebagai calon, maka ramailah ‘pemodal’ yang mendekatinya semula. Golongan pemodal ini tahu, inilah peluang terbaik untuk mereka membuat pulangan berlipat kali ganda. Apa yang pemodal ini pentingkan bukanlah untuk menyelesaikan masalah rakyat. Sebaliknya, mereka ini lebih pentingkan apa yang boleh dibaham dari peruntukan yang disediakan untuk rakyat Negeri Sembilan.



7) Mengikut rekod, 32% pengundi di DUN Bagan Pinang adalah terdiri daripada kaum Cina dan India. Berdasarkan andaian pihak tertentu, PAS dilihat mampu mendapatkan sekurang-kurangnya 25% atau 2,700 undi dari kaum Cina dan India.

8) Manakala BN pula diramal mampu mendapat majoriti besar dalam peti undi pos. Peluang untuk BN mendapatkan 3 ribu undi dari peti undi pos amat cerah sekali.

9) Apa yang PAS dan BN bimbangkan adalah undi kaum Melayu yang mewakili 62% pengundi di DUN Bagan Pinang. Persoalannya kini, siapakah pilihan pengundi Melayu di DUN Bagan Pinang? Bagi sesetengah penganalisis, perang undi kaum Melayu dalam PRK kali ini adalah di antara “Isa dengan PAS” dan bukannya antara “UMNO dengan PAS”.

10) Bila Hj Hadi yang juga Presiden PAS meramalkan PAS mampu menang dalam PRK kali ini, ramalan itu kelihatan realistik untuk menjadi kenyataan jika sentimen pengundi Melayu dalam siri PRK yang lepas diambil kira. Maka tidak mustahil PAS boleh menang dengan majoriti yang kecil.

11) Situasi inilah yang amat dibimbangkan oleh UMNO dan BN. Mahu atau tidak mahu, BN mesti mengekalkan majoriti PRU 2008 atau mendapatkan lebih dari itu. Jika tidak, BN akan dilihat masih belum menampakkan tanda-tanda pemulihan yang begitu ketara. Jika BN hanya mendapat majoriti kecil, sudah pasti PAS akan mendapat kemenangan moral untuk dijadikan bekalan dalam pilihanraya akan datang.

12) Kini, PRK Bagan Pinang yang sebelum ini dilihat lebih memihak kepada BN kelihatan bertukar menjadi satu pertandingan yang sengit. Kedua-dua pihak dilihat berpotensi untuk menang dan kalah. Apapun, UMNO dan BN masih mempunyai sedikit kelebihan yang boleh menarik perhatian pengundi kerana pentadbiran negeri masih dikuasai UMNO dan BN.

13) Jika pengundi di DUN Bagan Pinang mahukan penyelesaian segera terhadap masalah di tempat mereka, sudah tentu mereka akan memilih BN. Buat masa ini, pakar strategis UMNO tentunya sedang pening memikirkan isu yang paling sesuai untuk dijadikan modal berkempen mereka kerana kesilapan memilih isu yang sesuai boleh mengundang padah pada jentera mereka.

14) Kali ini. jentera PAS dan Pakatan Rakyat terpaksa bekerja lebih keras untuk memancing undi. Jika mereka gagal merancang strategi yang tepat, sudah pasti siaran TV dan radio di Malaysia akan meraikan kemenangan BN untuk berbulan-bulan lamanya.

15) Apapun, selamat mengundi kepada semua pengundi di PRK Bagan Pinang. Jalankan tanggungjawab anda dengan sebaik-baiknya kerana setiap yang kita lakukan di dunia ini akan mendapat pembalasan samada di dunia dan juga di akhirat.

Nota: Salam Aidilfitri kepada semua sahabat maya, blogger dan pengunjung setia blog ini.



TIPS:
1) Paparan semua blog lebih pantas, menarik dan selamat jika anda menggunakan pelayar FIREFOX!
2) Sertai peraduan mudah ini! Klik di sini untuk keterangan lanjut.
3) Dapatkan terus entri terbaru blog ini ke peti email anda. Klik je sini
Share on Google Plus

About Orang Melaka

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Portal Melaka News tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.